بررسی عمیق تر کابل های Loos tube

بررسی عمیق تر کابل های Loos tube

اردیبهشت 25, 1400 توسط مقالات در:
  • کابل های فیبر نوری Loose tube ، از پرکاربردترین کابل ها برای ساخت ترانک کابل های Outdoor هستند زیرا آنها بهترین پوشش محافظتی را برای تار های نوری تحت کشش های بالا، دارا هستند. Loose tube ها، با توجه به ژل ضد آبی که در ساختارشان وجود دارد، می توانند به راحتی در برابر رطوبت محافظت شوند. این کابلها از تیوپ های پلاستیکی مختلف در لایه های داخلی خود تشکیل شده اند. همه تیوپ ها حول یک strength member که در مرکز کابل، قرار گرفته اند. تمامی تیوپ های داخلی  توسط الیاف محافظ(Kevlar) احاطه شده اند.هر تیوپ میتواند از 2 الی 12 تار نوری را در ساختار خود داشت باشد. (ساختار اصلی کابل لوله شل است در ذیل نشان داده شده است).

    در کابلهای loose tube ، تارهای پوشش داده شده با ضخامت 250 میکرومتر، درون یک تیوپ بصورت نامنظم  اما مقاوم در برابر سایش ، که به طور کلی با ژل مخصوص پر شده است ، “شناور” می شوند. از آنجا که این تیوپ تماس مستقیم با فیبر ندارد ، هرگونه انبساط یا انقباض در کابل باعث ایجاد فشار بر روی فیبر نمی شود. از طرفی بیشتر فشار خارجی وارد شده به تیوپ نیز به فیبر منتقل نمی شود.  و وجود ژل مخصوص با عث جلوگیری از ورود رطوبت و آب به داخل تیوپ و در نتیجه به فیبر می شود. کابلهای Loos tube  بهترین راهکار برای شرایط محیطی سخت در فضای باز هستند. به عنوان مثال ، می توان آنها را در مجاری دارای رطوبت بالا استفاده کرد ، انتهای آنها را رشته ای کرد یا مستقیم در زمین دفن کرد. بعضی از کابل های loos tube  در فضای باز ممکن است دارای پوشش های دوبل باشند که یک زره فلزی ( Armor ) بین آنها وجود دارد تا از جویدن جوندگان یا کولار محافظت کند. از آنجا که فیبرها فقط دارای پوشش بافر نازکی(250um) هستند ، باید از آنها مراقبت شود و از آنها محافظت شود تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

    انواع مختلف کابل Loos tube

    با توجه به ویژگی های مختلف ، انواع مختلفی از کابل های loss tube وجود دارد. همانند سایر کابلهای فیبر نوری ، به کابلهای loss tube تک حالته(Single mode) و کابلهای loss tube چند حالته(Multi-mode) طبقه بندی شده  و بر اساس آن انواع فیبر وجود خواهد داشت. کابل های loss tube با فیبر نوری تک حالته (Single mode) به طور کلی بصورت فن اوت هایی که در انتها قرار است به جعبه های تقسیم جوش فیبر نور( Splice ) شوند تولید می شوند. با این حال در هر دو مد single mode و multi-mode ، می توان با استفاده از فن اوت کیت هایی آنها را به شکل کابل های دو سر ارتباط تولید نمود. فن اوت کیت ها از فیبر در نقاط انشعاب محافظت می کنند.

    در واقع، کابل های loos tube در ساختارهای مختلفی طبقه بندی می شوند..آن ساختار ها می تواند شامل تعداد تار ها ، جنس پوشش کابل و موارد دیگر باشد. انواع مختلف به شرح زیر نشان داده شده است.

    Central Loose Tube Cables

     این نوع کابل دارای 24 فیبر در طراحی و کاملاً دی الکتریک (عایق) هستند. ساختار تیوپ مرکزی گزینه اقتصادی برای تعداد کم تا 24 فیبر است. که این باعث می شود حجم انتقال فیبزیکی کابل کاهش یافته و استفاده بهینه تری از فضای مسیر انتقال بوجود آید. تیوپ در مرکز کابل، میزان کار و مواد لازم برای نصب کابل را به حداقل می رساند. تعداد کیت های( ماژول های فن اوت) را به 50٪ کاهش داده و این باعث صرفه جویی در وقت ، هزینه و مکان می شود.

    loos tube cable with LSZH jacket
    Loos tube cable with PE Jacket

    Multi Loose Tube Cables

    ساختار چند تیوپی (Multi Loose Tube) برای نیازهای بیشتر از 24 تار طراحی شده است. ساختار چند تیوپی (Multi Loose Tube) از مجموعه ای از تیوپ های مختلف در اطراف یک عنصر مقاومت (Strength member) مرکزی ساخته شده است. تعداد فیبرها به نیاز ارتباطات شبکه و تجهیزات ارتباطی بستگی دارد. ساختار کابل چند تیوپی (Multi Loose Tube) در استفاده های بیرونی (outdoor) تقویت شده اند تا در برابر سایش ، تغییر دما ، مقاومت در برابر خرد شدن و بطور کلی محدودیت های شدیدتر محیطی، محافظت بیشتری از تار داشته باشند.  به مفهوم ضد آب بودن، در ساختار کابل از ژله مخصوص استفاده شده تا در برابر نفوذ آب به داخل کابل از تار ها در مقال پوسیدگی جلوگیری شود.

    این نوع کابل های loos tube در فضای باز و عمدتا در کانال ها نصب می شوند یا مستقیماً در خاک دفن می شوند. در برخی موارد ساختارهای کابل های Indoor و outdoor رابایکدیگر ترکیب کرده اند تا کابل ویژگیهای ضد آب بودن و استفاده از پوشش LSZH-FR را دارا باشد.

    Multi loos tube cable with LSZH jacket
    Multi loos tube cable with PE jacket

    Stranded Loose Tube Cables

    کابل loose tube رشته ای یک کابل  با ساختار غیر فلزی است که با توجه به این خصوصیت در سیستم های انتقال نیرو در مکان هایی که تداخل الکترومغناطیسی زیاد و سیستم های مخابراتی وجود دارد ، استفاده می شود. این کابل بسیار انعطاف پذیر و مقرون به صرفه، برای انتقال فیبر با ترا کم از قبیل انتقال هوایی ، کانال ، تاسیسات دفنی مستقیم و فضاهای داخلی مرتفع ایده آل است. ساختار کابل از FRP (الیاف تقویت شده پلاستیک) تشکیل شده است که به عنوان عضوی از مقاومت غیر فلزی در مرکز هسته ها قرار دارد.  در ساختار کابل، تیوپهای داخلی که با ترکیبات ژله ای مخصوص پر شده اند ، در اطراف Strength member  قرار دارند و Kevlar را بالاتر از  مواد ضد آب قرار می دهند. در نهایت جنس روکش کابل با  PE LSZH تکمیل می شود.

    خلاصه

    کابل  loos tube بیش از 25 سال است که در طراحی کابل کشی فیبرنوری غالبا در زیر ساخت های محیط های بیرونی استفاده میشود.  در سالهای اخیر ، این طرح همچنین بعنوان یک انتخاب اصلی برای انواع کابل کشی های ساختار یافته فیبر نوری درون ساختمانی، جایی که استاندارد های ضد حریق و ضد دود کابل (plenum flame ratings) مورد نیاز است ، بکار برده میشود..  کابل loos tube  عملکرد مکانیکی ، محیطی و نوری استثنایی و قابل اعتمادی را نشان داده است که با سایر کابلهای نوری و انواع رابطهای دیگر دیگر قابل مقایسه نیست.  SUMICO ، که در زمینه های ارتباطات نوری مدتهاست درحال فعالیت است، سری کامل از کابل های loos tube و دارای استاندارد های بالای محافظتی را برای کاربردهای داخلی / فضای باز و مکانهای مورد نیاز مشتری در اونواع سینگا ند و مالتی مد ارائه می دهد.

    منابع:

    http://www.fiberopticshare.com/in-depth-knowledge-of-loose-tube-fiber-optic-cables.html

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید