روتر وای فای (Wi-Fi Router) برای استفاده در خانه و محیط‌های اداری

روتر وای فای (Wi-Fi Router) برای استفاده در خانه و محیط‌های اداری

خرداد 21, 1401 توسط مقالات در:
  • استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اهمیت استفاده از روتر وای فای را برای دسترسی به شبکه اینترنت بالا بردند. روتر Wi-Fi در واقع یک سخت‌افزار الکترونیکی است که سیگنال را از مودم دریافت، آن را به سیگنال بی‌سیم (wireless) تبدیل و سپس این سیگنال را به تمامی دستگاه‌های مجاور و متصل به Wi-Fi ارسال می‌کند.

    مودم و روتر وای فای-سومیکو

    پیشرفت‌های جدید فناوری وای فای استفاده‌ی ما از اینترنت را در زمینه‌های سرعت، امنیت و اینترنت اشیا(IoT) بسیار بهتر کردند. عمل‌کرد اتصال وای فای و دستگاه‌هایی مانند روتر وای فای با پیشرفت فناوری بهتر شد. سهولت استفاده، نصب و ایمنی میزان استفاده از روتر را بیشتر کرد به طوری‌که الان تقریبا تمام منازل مسکونی و محیط‌های اداری نیازمند یک روتر Wi-Fi خوب هستند. نوآوری در فناوری رمزگذاری روتر Wi-Fi را قوی و ایمن می‌کند و به عبارتی از ورود حملات سایبری و بدافزارها به شبکه شما جلوگیری می‌کند. سومیکو برای شبکه‌های خانگی و اداری روتر Wi-Fi عرضه می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت مودم و روتر سومیکو وارد محصولات SOLTEK شوید و اطلاعات تخصصی روترها را ببینید.

    روتر وای فای چیست؟

    روتر دستگاهی است که دو یا چند شبکه سوئیچ بسته یا زیرشبکه را به هم متصل می‌کند. دو کار اصلی روتر وای فای مدیریت ترافیک بین شبکه و IPهای مختلف و همچنین اجازه دادن به دستگاه‌های مختلف برای استفاده کردن از یک شبکه اینترنتی Wi-Fi هستند.

    روتر وای فای انواع مختلفی دارد اما بیشتر آن‌ها داده را بین شبکه‌های محلی(LAN) و شبکه‌های گسترده(WAN) منتقل می‌کنند. LAN گروهی از دستگاه‌های مختلف اند که در یک منطقه جغرافیایی خاص با هم در ارتباط هستند. WAN شبکه‌ای بزرگ در یک منطقه وسیع جغرافیایی است. سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ که در مناطق مختلف کشور دفاتری دارند، در هر منطقه دستگاه‌ها به شبکه LAN وصل هستند و با ارتباط گرفتن این مناطق مختلف با هم، شبکه گسترده‌ی WAN را تشکیل می‌دهند. چون منطقه WAN گسترده است بنابراین به چندین روتر و سوئیچ برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه نیاز دارد. سوئیچ داده را بین دستگاه‌های مختلف یک شبکه و روتر داده را بین شبکه‌های مختلف منتقل می‌کنند.

    روتر چگونه کار می‌کند؟

     

    با یک مثال ساده کارکرد روتر وای فای را بیان می‌کنیم. اگر روتر یک کنترل کننده ترافیک هوایی باشد، بسته‌های داده مانند هواپیما به سمت فرودگاه‌های مختلف(شبکه‌های اینترنتی) حرکت می‌کنند. پس همان طور که هواپیماهای مختلف، مقصد و مسیر منحصر به‌فردی دارند بنابراین بسته‌های اطلاعاتی نیز باید به بهترین شکل به مقصد برسند. همان طور که کنترل کننده ترافیک هوایی این بستر را فراهم می‌کند که هواپیما بدون گم شدن یا اختلال بزرگی در مسیر حرکت و به مقصد برسد، روتر نیز کمک می‌کند تا بسته‌های داده به IP آدرس مقصد برسند.

    تحقیقات انجام شده درباره‌ی یک روتر وای فای

    پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی روتر بی‌سیم خانگی تا سال 2026 از 1.9 میلیارد دلار در سال 2021 به 3.1 میلیارد دلار افزایش یابد و به نرخ رشد مرکب سالانه 10.4(CAGR)% برسد.

    رشد بازار جهانی روتر وای فای خانگی-سومیکو

    در این مقاله نگاهی دقیق به نحوه عمل‌کرد روتر وای فای و اصطلاحاتی که باید قبل از خرید روتر Wi-Fi مطلع باشید را بیان می‌کنیم.

    عمل‌کرد روتر وای فای بی‌سیم/wireless:

    به بیان ساده اینترنت از طریق سرویس دهنده خدمات اینترنتی شما (ISP) با کمک کابل نوری یا DSL جریان می‌یابد و به مودم واقع در خانه یا محل کارتان می‌رسد. یک روتر وای فای از طریق کابل LAN (شبکه محلی) به مودم متصل می‌شود و سیگنال را با کیفیت بالا و کم‌ترین افت از مودم دریافت کرده و به سیگنال wireless رادیویی تبدیل می‌کند و در انتها به تمامی دستگاه‌های بی‌سیم متصل به آنتن داخلی ارسال می‌کند. بدین ترتیب تمامی دستگاه‌های متصل به  Wi-Fiشبکه خانگی یا محیط اداری‌تان به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند.

    انواع روتر وای فای

    در درجه اول سه نوع روتر وای فای داریم. روتر تک باند(یا آنتن)، دو باند و بیشتر که باند در بازار ایران به نام آنتن نیز شناخته می‌شود. یک آنتن با فرکانس 2.4GHz کار می‌کند و تا 750Mbit/s را پشتیبانی می‌کند. دو باند با فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می‌کند و از سریع‌ترین اتصالات اینترنتی است که می‌تواند جلسه‌های تصویری آنلاین طولانی، بازی‌های آنلاین و برنامه‌هایی که نیازمند انتقال داده بالا هستند را به خوبی پشتیبانی کند. سه باند از یک آنتن یا باند 2.4 گیگاهرتز و دو باند 5 گیگاهرتز تشکیل می‌شود. سرعت انتقال این روتر تا 1625Mbit/s است و از کاربران هم‌زمان برای کارهای سنگین مانند تلویزیون 4K، بازی آنلاین و پخش HD به خوبی پشتیبانی می‌کند.

    تفاوت روتر وای فای دو باند و سه باند

    انواع روتر وای فای-سومیکو

    روتر وای فای دو باند سیگنال‌های رادیویی را در دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی ارسال می‌کند که در روتر سه باند یک باند 5 گیگاهرتزی دیگر به دو باند قبلی اضافه می‌شود. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در این است که اتصال 2.4 منطقه بزرگی را با سرعت‌های کم‌تر پوشش می‌دهد و فرکانس 5 منطقه کم‌تری را با سرعت بالاتر پوشش می‌دهد. بنابراین تمرکز روتر Wi-Fi دو باند روی منطقه‌ی پوشش و سه باند در سرعت انتقال داده است. عموما برای نت گردی، ارسال ایمیل و کلا فعالیت‌هایی که نیازمند سرعت انتقال داده بالایی نیستند روتر سه باند کفایت می‌کند اما برای کارهایی که سرعت و حجم اطلاعات بالاست بهتر است از روتر دو باند استفاده کنید.

    امکانات روتر وای فای

    روترهایی که با استانداردهای معتبر جهانی مطابقت دارند رضایت بالایی از مشتریان را فراهم می‌کنند. هر استانداردی یک سری ویژگی را در روتر وای فای برجسته می‌کند. مثلا استاندارد 802.11ac نسبت به استاندارد 802.11n سرعت روتر را تقریبا سه برابر می‌کند و برای خانه‌ها و دفاتر کاری که به دنبال سرعت بالا و محدوده پوشش دهی وسیع‌تری هستند عالی است.

    طبق استاندارد QoS فناوری‌های روتر  Wi-Fiدو آنتن اولویت‌اش با پهنای باند است اما روتر وای فای سه آنتن سیگنال‌های Wi-Fi را در محدودی وسیع‌تر و سرعت بالاتر فراهم می‌کند. از امکانات یک روتر می‌توانیم به پورت USB اشاره کنیم که برای اتصال دستگاه‌هایی مانند HDD به منظور اشتراک گذاری فایل‌ها و رسانه‌ها با سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شوند.

    نسل جدید روترها

    برخی از روترها از نسل بعدی IPv6 پشتیبانی می‌کنند و دسترسی با ایمنی بالا شبکه را در محیط‌های اداری فراهم می‌کنند. هر چه تعداد آنتن و پورت LAN بیشتر باشد، روتر Wi-Fi منطقه وسیع‌تری را پوشش می‌دهد. برخیدیگر نیز قابلیت این را دارند که با کمک یک نرم‌افزار پیشرفته خطرهای اینترنتی را مسدود و از دستگاه‌های متصل به Wi-Fi محافظت کنند. فناوری‌های OFDMA دسترسی چندگانه با تقسیم فرکانس متعامد را فراهم می‌کنند. این فناوری کمک می‌کند تا یک روتر وای فای از پهنای باند حداکثری استفاده و حداقل تاخیر را داشته باشد.

    در واقع مدل‌سازی دامنه فرکانس به شکل مربعی نرخ داده را 25% افزایش می‌دهد. اگر پردازش‌گر روتر قوی (چند هسته‌ای) باشد، عمل‌کرد وای فای را در حالت وایرلس و سیمی (wired) افزایش می‌دهد. اگر سیستم عامل یک روتر وای فای باز باشد مشتری یا client می‌تواند آن را شخصی سازی کند. از این روتر می‌توانیم به عنوان سرور VPN، وب سرور، آنالیزگر ترافیک شبکه و شناسایی سیگنال‌های ناشناس استفاده کنیم.

    روتر وای فای در شبکه خانگی-سومیکو

    فناوری MIMO نیز پهنای باند را به طور مساوی بین چند دستگاه تقسیم می‌کند. گاهی روترها می‌توانند امکاناتی را فراهم کنند که هر کاربر از چه پهنای باند، سرعت و انتقال دیتایی استفاده کند. این قابلیت برای والدین و محیط‌های اداری بسیار خوب است تا بتوانند کنترل حساب شده‌ای برای فیلتر کردن فعالیت‌های ناخواسته در اینترنت و محدود کردن زمان دسترسی افراد داشته باشند. در واقع این روتر وای فای با کنترل پهنای باند از طریق IP هر دستگاهی، دسترسی کودکان یا کارمندان یک واحد اداری به اینترنت را مدیریت می‌کند.

    قبل از خرید یک روتر وای فای باید به چه نکاتی توجه کرد؟

    اصطلاحات فنی مختلفی برای توصیف و عمل‌کرد روتر Wi-Fi به کار می‌رود. قبل از هر چیز چند اصطلاح پرکاربرد در معرفی روتر وای فای منازل مسکونی یا واحدهای اداری را بیان می‌کنیم. استانداردهای Wi-Fi هر روتر بر اساس WLAN طبقه‌بندی و مطابق با استاندارد رادیویی 802.11 است که طبق آن شما می‌توانید سرعت، برد و فرکانس روتر Wi-Fi را مشخص کنید. در جدول زیر استانداردهای مختلف و سرعت‌هایی که پشتیبانی می‌کنند را نوشته‌ایم:

    استاندارد پشتیبانی از سرعت bit/s باند Hz
    802.11a 54M 5G
    802.11b 11M 2.4G
    802.11g 54M
    802.11n 100m
    802.11AC-WiFi5 433M 2, 4, 5G
    802.11AX-WiFi6 9G

    WiFi5 و WiFi6 چه هستند؟

    wifi5-wifi6

    تفاوت اصلی این دو در سرعت کاری و فناوری است که در ساختشان استفاده کردند. WiFi6 پهنای باند 9.6Gbit/s را ارائه می‌دهد و WiFi5 پهنای باند 3.5Gbit/s را فراهم می‌کند. WiFi6 می‌تواند از فناوری‌های روز دنیا مانند MU-MIMO پشتیبانی کند. MU-MIMO به روتر Wi-Fi اجازه می‌دهد تا با چند دستگاه به طور هم‌زمان در ارتباط باشد و سرعت اتصال تمام deviceهای متصل به آن یکسان است.

    Bream forming در روتر وای فای چیست؟

    این فناوری منحصر به‌فرد دستگاه‌هایی که Wi-Fi دارند را جستجو می‌کند و به جای پخش سیگنال، آن را مستقیما به یک دستگاه خاص می‌رساند. همه روترها از شکل‌دهی پرتو یا Bream forming پشتیبانی نمی‌کنند.

    پروتکل امنیتی یا Security protocol

    این قابلیت اجازه نمی‌دهد دستگاه‌های غیر مجاز به شبکه Wi-Fi شما متصل شوند. WPA، WPA2 و WPA3 پروتکل‌های مختلفی برای حفاظت دارند. امروزه به جای WPA2 از WPA3 استفاده می‌کنند زیرا رمزگذاری آن قوی‌تر و بالطبع مشکلات امنیتی شبکه کم‌تر است.

    پورت‌های گیگابایت در یک روتر وای فای

    این پورت‌ها 10 برابر سریع‌تر از پورت‌های اترنت هستند که سرعت انتقال اطلاعات را بالاتر می‌برند.

    QoS چیست؟

    این امکان را فراهم می‌کند تا ترافیک پهنای باند را برای دستگاه‌های مختلف اولویت‌بندی کنید.

    بازی آنلاین-سومیکو

    پیشرفت تکنولوژی، ویژگی‌ها و سطح امنیت‌های مختلفی را به روتر Wi-Fi اضافه کرد. سوال این است که نیازها و الزامات دفتر یا خانه شما چیست تا بتوانید بهترین گزینه را برای خرید روتر Wi-Fi انتخاب کنید. مثلا روتر وای فای کسی که از اینترنت فقط برای بازی اینترنتی استفاده می‌کند باید سرعت بالایی را فراهم کند. در صورتی‌که در یک ساختمان اداری اولویت با منطقه پوشش‌دهی است و سرعت‌های پائین‌تر نیز برای کارهای اداری معمولی کفایت می‌کند. شرکت سومیکو در تلاش است تا بهترین روتر وای فای را مطابق با استانداردهای معتبر جهانی به مشتریان خود در سرتاسر ایران عرضه نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید