طراحی و اجرای دیتا سنتر | چگونه می‌توانید با حداقل هزینه یک دیتا سنتر کارآمد بسازید

طراحی و اجرای دیتا سنتر | چگونه می‌توانید با حداقل هزینه یک دیتا سنتر کارآمد بسازید

خرداد 31, 1401 توسط مقالات در:
  • طراحی و اجرای دیتا سنتر نیاز به دانش تخصصی دارد

    حجم داده‌ها در بستر اینترنت روزبه‌روز در حال افزایش است و از این رو، باید به نگهداری و مراقبت از آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. در گذشته افراد کمی از اینترنت استفاده می‌کردند و از این رو، نیاز به ایجاد مراکز نگهداری داده نبود، اما با توجه به اینکه امروزه کاربران اینترنت و کسب‌وکارهای اینترنتی افزایش یافته‌اند، ایجاد یک مرکز نگهداری اطلاعات برای سایت‌های متوسط و نسبتا بزرگ به یک ضرورت تبدیل شده است. طراحی و اجرای دیتا سنتر نیازمند دانش و دقت بالایی است که باید حتما توسط افراد متخصص انجام شود.

    اگر قصد ساخت دیتا سنتر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک کارشناس متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. چرا که دیتاسنتر را می‌توان به شیوه‌های مختلفی ایجاد کرد؛ اما در این میان، همواره بهینه‌ترین دیتاسنتر، بالاترین میزان بازده را دارد. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم ساخت دیتا سنتر را هم به یک کارشناس این کار بسپارید. با این کار، نیاز به تهیه لوازم هم نخواهید داشت و تمام آن‌ها توسط کارشناس تهیه خواهند شد.

    انواع دیتا سنتر

    دیتاسنترهای مختلفی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به دیتا سنترهای سازمانی، دیتا سنترهای مدیریت شده، دیتا سنترهای کولوکیشن و دیتا سنترهای ابری اشاره کرد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. از این رو، پیش از طراحی و اجرای دیتا سنتر، باید ابتدا نوع دیتا سنتر خود را انتخاب کنید.

    مواردی که در طراحی و اجرای دیتا سنتر باید به آن‌ها توجه کرد

    برای طراحی و اجرای دیتا سنتر باید به نکات مختلفی توجه داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به محیط مناسب اشاره کرد. اگر فضای مناسب دیتا سنتر را داشته باشید، طراحی و اجرای آن را می‌توانید با هزینه بسیار کمتری انجام دهید.

    انتخاب فضای مناسب برای دیتا سنتر

    انتخاب فضای مناسب برای دیتا سنتر

    پیدا کردن فضای مناسب برای طراحی و اجرای دیتا سنتر

    اولین قدم برای طراحی و اجرای Data Center، پیدا کردن محیط مناسب این کار است. برای این منظور، باید ابتدا محیط مورد نظر را از نظر ظاهری بررسی کنید که فضای کافی را برای ساخت دیتا سنتر داشته باشد. سپس باید مواد مختلفی از جمله محل قرارگیری کابل‌ها و اتصالات را بررسی کنید که مطابق با نیاز شما در دیتا سنتر باشند.

    تامین لوازم مورد نیاز توسط کارشناس

    برای ایجاد یک دیتا سنتر موفق باید به موارد مختلفی از جمله زیرساخت توجه داشت. برای این منظور، لوازم مختلف از جمله سرور، سوئیچ، روتر، موردم، کابل‌های شبکه و به طور کلی تمامی تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه، باید از بهترین کیفیت ممکن برخوردار باشند تا بتوانند بالاترین میزان بازده را داشته باشند.

    با توجه به اینکه تجهیزات دیتا سنترها و به طور کلی شبکه‌ها دارای انواع مختلی هستند، پیش از خریداری کردن آن‌ها باید ابتدا نیازهای شبکه خود را بررسی کنید. اما بهتر است که این کار را به یک کارشناس مجاز این کار بسپارید تا با صرف‌نظرکردن از لوازم اضافی، هزینه‌های شما را به حداقل کاهش دهد.

    کابل‌کشی؛ یکی از مراحل اصلی طراحی و اجرای دیتا سنتر

    پس از اینکه توانستید لوازم مورد نیاز را برای دیتا سنتر خود تهیه کنید، نوبت به استفاده از آن‌ها برای ساخت دیتا سنتر مورد نظر می‌رسد. توجه داشته باشید که طراحی و به طور کلی کابل‌کشی دیتا سنتر باید به صورت کاملا حرفه‌ای و هوشمندانه انجام شود. چرا که در غیر این صورت ممکن است بازده مرکز اطلاعاتی شما به شدت افت کند.

    یک نیروی متخصص در حوزه طراحی و اجرای دیتا سنتر به خوبی می‌داند که محل قرارگیری درست کابل‌ها و لوازم دیتا سنتر کجاست. ازاین‌رو، تعیین موقعیت سوئیچ، روتر و لوازم دیگر را بهتر است به او بسپارید. توجه داشته باشید که اتصالات فیبر نوری یکی از بهرین گزینه‌های برای دیتا سنترها هستند. اما برای مسیرهای بلند بهتر است به سراغ اتصالات دیگر بروید.

    نصب تجهیزات شبکه توسط تکنسین حرفه‌ای

    یک تکنسین حرفه‌ای به خوبی می‌داند که هر تجهیز را چگونه باید نصب و راه‌اندازی کند. این باعث می‌شود که روند طراحی و اجرای دیتا سنتر شما با سرعت بسیار بیشتری دنبال شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم همواره به دنبال این باشید که برای راه‌اندازی دیتا سنتر خود از یک تکنیسین ماهر و مجاز کمک بگیرید.

    تجهیزات تخصصی شبکه

    انتخاب به‌روزترین نرم‌افزارها برای دیتا سنتر مورد نظر

    بعد از اینکه تکنیسین توانست لوازم مختلف دیتا سنتر را نصب کند، نوبت به نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز برای طراحی و اجرای آن می‌رسد. برای ایجاد یک دیتا سنتر موفق باید از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کرد. با کمک این نرم‌افزارها می‌توانید کارهای مختلفی را روی مرکز اطلاعاتی خود انجام دهید که از جمله آن‌ها می‌توان به نصب  و راه‌اندازی ویندوز سرور، نصب آنتی‌ویروس و ایجاد نسخه‌های پشتیبان (بکاپ) در آن مرکز اطلاعاتی اشاره کرد.

    پیکربندی و مدیریت دیتا سنتر و مستندسازی تجهیزات

    بعد از نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز برای راه‌اندازی دیتاسنتر، نوبت به پیکربندی آن‌ها می‌رسد که فرد متخصص در این زمینه باید این کار را انجام دهد. بعد از اینکه زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای دیتا سنتر ایجاد شد، نوبت به این می‌رسد که دیتا سنتر توسط مدیران IT طی فرایند مدیریت اجرا شود. در آخر هم باید تجهیزات خریداری شده فاکتور شوند.

    تست‌های نهایی دیتا سنتر

    بعد از اینکه توانستید تمام کارهای راه‌اندازی دیتا سنتر را انجام دهید، تیم محاسبه، ذخیره‌سازی، امینت و فایروال باید دیتا سنتر را بررسی کنند. در ادامه و در صورتی که نتایج مورد قبول بودند، دیتا سنتر وارد چرخه فعالیت خواهد شد.

    راه‌اندازی دیتا سنتر

    طراحی و اجرای دیتا سنتر را به افراد متخصص بسپارید

    طراحی و اجرای دیتا سنتر یک فرایند کاملا تخصصی است و برای انجام آن باید حتما یک فرد متخصص وارد عمل شود. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید تا مرکز اطلاعاتی با بازدهی بالایی داشته باشید، باید حتما به دنبال بهینه‌سازی دیتا سنتر باشید. این کار هم جنبه نرم‌افزاری و هم جنبه زیرساختی و سخت‌افزاری را شامل می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید