پهنای باند فیبر نوری چقدر است؟ | سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری

پهنای باند فیبر نوری چقدر است؟ | سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری

دی 25, 1401 توسط مقالات در:
  • فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های دیگر مورد استفاده برای انتقال اطلاعات تحت یک شبکه، پهنای باند بسیار بیشتری دارد. به همین واسطه امروزه فیبر نوری به عنوان یکی از پرسرعت‌ترین تجهیزات در انتقال داده‌های مختلف از طریق شبکه شناخته می‌شود. به طور کلی عوامل مختلفی از قبیل کابل‌کشی و نوع فیبر بر سرعت انتقال فیبر نوری تاثیرگذار هستند؛ اما در این مطلب سعی داریم به طور کلی پهنای باند فیبر نوری و سرعت انتقال اطلاعات از طریق آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

    برای اطلاع از قیمت ها و خرید فیبر نوری میتوانید با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید و از مشاوره پیش از فروش بهره مند شوید. 

    پهنای باند چیست؟

    پهنای باند معیاری است که برای محاسبه حداکثر ظرفیت یک پیوند ارتباطی به صورت باسیم یا بی‌سیم برای انتقال داده‌های مختلف از طریق یک شبکه در یک مدت زمان مشخص در نظر گرفته می‌شود. معمولاً با استفاده از مقیاس‌های گیگابیت، مگابیت و کیلوبیت برحسب ثانیه میزان پهنای باند یک شبکه مشخص می‌شود. باید توجه داشته باشید که پهنای باند معیاری برای سنجش و اندازه‌گیری سرعت انتقال داده در یک شبکه نیست؛ بلکه معیاری برای تخمین میزان حجم انتقال داده در یک بازه زمانی به صورت همزمان است.

    به طور کلی هرچه پهنای باند یک شبکه بیشتر باشد، تعداد کاربران زیادی می‌توانند به صورت همزمان به دیتاهای تحت یک شبکه اینترنت دسترسی داشته باشند و محدودیت‌ها کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه ورود همزمان تعداد زیادی از کاربران به شبکه اینترنت باعث تاثیر منفی به وجود آمدن اختلال در عملکرد کاربران دیگر نمی‌شود و سرعت اینترنت آنها را کاهش نمی‌دهد. به همین دلیل پهنای باند، یکی از معیارهای مهم در زمینه راه‌اندازی زیرساخت مناسب و راه‌اندازی شبکه‌های مختلف مخصوصا اینترنت است.

    در ادامه به صورت مفصل پهنای باند فیبر نوری را بررسی خواهیم کرد.

    حداکثر سرعت فیبر نوری

    پهنای باند فیبر نوری چقدر است؟

    قبل از ارائه و به کارگیری کابل‌های فیبر نوری، کابل‌های مسی برای انتقال داده تحت شبکه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پهنای باند فیبر نوری در مقایسه با پهنای باند کابل مسی، ۱۰۰۰ برابر بیشتر است. همچنین فیبر نوری تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت پهنای باند دارد که این موضوع بسته به نوع فیبر نوری می‌تواند متغیر باشد. به طور کلی فیبرهای نوری در دو نوع تک‌حالته و چندحالته در بازار موجود هستند که هریک کاربری مشخصی دارند. به عنوان مثال یک کابل فیبر نوری چند حالته سرعتی برابر با ۵۰۰ مگاهرتز در کیلومتر دارد. یعنی یک کابل ۵۰۰ متری فیبر نوری می‌تواند در حدود ۱ گیگاهرتز دیتا را منتقل کند. همچنین نوع دیگر از کابل فیبر نوری به صورت جفت و پیچ‌خورده وجود دارد که می‌تواند ۵۰۰ مگاهرتز دیتا را در ۱۰۰ متر انتقال دهد.

    برای خرید پچ کورد فیبر نوری میتوانید با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید. 

    برای درک بهتر پهنای باند فیبر نوری می‌توانید به این موارد توجه کنید:

    این کابل‌ها می‌توانند دیتاهای صوتی و تصویری مربوط به ۳۰ هزار تماس تلفنی دوطرفه و ۹۰ هزار کانال تلویزیونی را انتقال دهند. همچنین کابل‌های فیبر نوری در برابر تداخل الکترومغناطیسی ایمن هستند و در چنین شرایطی این امواج بر روی اطلاعات در حال عبور در کابل‌های فیبر نوری تاثیر منفی نمی‌گذارند. به علاوه باید توجه داشته باشید که میزان از دست دادن سیگنال در انواع فیبر نوری بسیار ناچیز و کم است. امکان استفاده از فیبرهای نوری در کنار کابل‌های برق با ولتاژ بالا نیز وجود دارد و چنین شرایطی محدودیتی ایجاد نمی‌کند؛ چرا که الیاف فیبر نوری هادی برق نیستند.

    با توجه به این موضوع، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با راه اندازی زیرساخت مربوطه پهنای باند شبکه‌های خود را تا حد زیادی افزایش دهند و پاسخگوی نیازهای کاربران یا پرسنل خود باشند.

    برای کسب اطلاع بیشتر پیشنهاد میکنیم مطلب کابل فیبر نوری چیست را مطالعه کنید. 

    سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری

    سرعت فیبر نوری چقدر است؟

    تا اینجای مطلب به طور کامل میزان پهنای باند فیبر نوری را شرح دادیم؛ حالا احتمالا سوالی که در ذهن شما به وجود می‌آید این است که سرعت انتقال فیبر نوری چقدر است؟

    همانطور که در ابتدا ذکر کردیم هرچه پهنای باند یک شبکه بیشتر باشد، به نسبت، سرعت شبکه بیشتر خواهد بود و در یک مدت زمان مشخص تعداد کاربران بیشتری می‌توانند بدون مواجه شدن با اختلال از نهایت سرعت یک شبکه بهره‌مند شوند.

    به طور کلی سرعت انتقال فیبر نوری به نوع سیگنال بستگی دارد. انواع سیگنال‌های فیبر نوری به دو حالت مالتی‌مود (multimode) و سینگل‌مود (singlemode) تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک سرعت مشخصی را ارائه می‌دهند.

    در حالت سینگل‌مود هر تار فیبر نوری قطری حدود 8.3 تا 10 میکرومتر دارد و می‌تواند نور را در طول موج 1310nm و 1550nm انتشار دهد. با توجه به این موضوع، زمانی که نور از هسته فیبر در حالت سینگل مود عبور کند، به واسطه بازتاب کم میرایی کاهش پیدا کرده و سرعت برای سیگنال‌های انتقال‌دهنده بیشتر خواهد شد. برای حالت سینگل‌مود فاصله انتقال اطلاعات در فیبر نوری می‌تواند تا پنج کیلومتر باشد. در واقع این حالت برای انتقال دیتا از راه دور و فواصل زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    در حالت مالتی‌مود قطر هر تار فیبر نوری 50 تا 100 میکرون ‌است و هسته آن بزرگتر می‌باشد. به همین واسطه می‌تواند نور را در حالت‌های بیشتری به طور همزمان منتقل کند و در نتیجه داده‌های بیشتری در این حالت قابل انتقال هستند. همچنین بازتاب نور سبب افزایش میرایی کابل خواهد شد. سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری برای حالت مالتی‌مود ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است. حالت مالتی‌مود برای انتقال دیتا در فواصل نزدیک مثل داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    راهنمای خرید مودم فیبر نوری | معرفی بهترین مودم فیبر نوری

    سرعت انتقال در کابل فیبر نوری

    حداکثر سرعت فیبر نوری چقدر خواهد بود؟

    همانطور که گفتیم میزان سرعت فیبر نوری به نوع کابل و حالت سیگنال بستگی دارد؛ اما با یک مثال ملموس می‌توانید حداکثر سرعت فیبر نوری را در مقایسه با اینترنت adsl و vdsl متوجه شوید. به عنوان مثال برای دانلود یک فیلم یک ساعته با حجم ۸۰۰ مگابایت، با اینترنت ‏adsl حدود ۱۰ دقیقه، با اینترنت vdsl حدود ۵ دقیقه و با اینترنت فیبر نوری کمتر از دو دقیقه زمان صرف خواهد شد.

    شما میتوانید با مراجعه به صفحه خرید انواع مودم مدل های موجود در سایت را مشاهده کنید. 

    فیبر نوری؛ سرعت و سهولت در استفاده

    در این مطلب سعی کردیم به بررسی پهنای باند فیبر نوری بپردازیم و همچنین میزان سرعت انتقال فیبر نوری و حداکثر سرعت قابل ارائه توسط آن را نیز ذکر کردیم. در حال حاضر فیبر نوری پرسرعت‌ترین کابل برای انتقال دیتا در شبکه‌های مختلف مخصوصا شبکه اینترنت است و می‌تواند بالاترین سرعت و بهترین کیفیت را به کاربران ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه خرید و راه‌اندازی زیرساخت مناسب فیبر نوری برای انواع شبکه‌ها می‌توانید با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما به طور کامل شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید