دیتاسنتر | اهمیت استفاده از کابل‌های ‌فیبر نوری برای مدیریت بهینه مراکز داده

دیتاسنتر | اهمیت استفاده از کابل‌های ‌فیبر نوری برای مدیریت بهینه مراکز داده

خرداد 31, 1401 توسط مقالات در:
  • کابل‌های ‌فیبر نوری؛ جزء ضروری دیتاسنترهای امروزی

    با توجه به مزایای فراوانی که کابل‌های ‌فیبر نوری دارند، امروزه به‌طور گسترده‌ای در دیتاسنترها در سراسر جهان کاربرد دارند. کابل‌های ‌فیبر نوری نقش مهمی در انتقال داده‌ها به‌صورت آنی و با سرعت بالا دارند. برای پیشگیری از خسارات و حفظ ایمنی، مهم است که افراد پیش از شروع کابل‌کشی فیبر نوری در دیتاسنتر، از دانش کافی برخوردار باشند. ازاین‌رو، در این مورد می‌‌‌توان از خدمات شرکت‌های ‌تخصصی نصب کننده تجهیزات فیبر نوری کمک گرفت. در این مطلب با دیتاسنتر و مزایای استفاده از تجهیزات فیبر نوری آشنا می‌‌‌شویم.

    دیتاسنتر چیست؟

    مراکز داده امکاناتی هستند که داده‌ها را در بستر اینترنت ذخیره و توزیع می‌‌‌کنند.با بیش از 100 میلیارد صفحه وب در بیش از 100 میلیون وب‌سایت، مراکز داده اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کرده‌اند.با دسترسی تقریباً دو میلیارد کاربر به این وب‌سایت‌ها، از جمله حجم فزاینده ویدیوهای با حجم بالا،درک اینکه چه مقدار داده در هر ثانیه در اینترنت بارگذاری و دانلود می‌شود،دشوار است.

    مراکز داده امکاناتی هستند که داده‌ها را در بستر اینترنت ذخیره و توزیع می‌‌‌کنند.با بیش از 100 میلیارد صفحه وب در بیش از 100 میلیون وب سایت، مراکز داده اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کرده‌اند. با دسترسی تقریباً دو میلیارد کاربر به این وب‌سایت‌ها، از جمله حجم فزاینده ویدیوهای با حجم بالا، درک اینکه چه مقدار داده در هر ثانیه در اینترنت بارگذاری و دانلود می‌شود، دشوار است. مرکز داده، همان‌طور که در TIA-942، استاندارد زیرساخت‌های ‌مخابراتی برای مراکز داده تعریف شده است، ساختمان یا بخشی از یک ساختمان است که کارکرد اصلی آن استقرار اتاق کامپیوتر و مناطق پشتیبانی آن است.

    دیتاسنتر

    دیتاسنتر

    کارکردهای دیتاسنتر

    از جمله کارکردهای اصلی یک دیتاسنتر، متمرکزسازی و یکپارچه‌سازی منابع فناوری اطلاعات (IT)، عملیات شبکه، تسهیل تجارت الکترونیک و سرویس عملیاتی بی‌وقفه پردازش داده‌ها است. دیتاسنترها می‌توانند بخشی از یک شبکه سازمانی یا سرمایه‌گذاری تجاری باشند که خدمات میزبانی را برای دیگران ارائه می‌دهند؛ یا یک امکانات co-location که کاربران می‌توانند تجهیزات خود را مستقر کنند و به ارائه‌دهندگان خدمات متصل شوند.

    فیبرهای نوری؛ راه‌حلی ایده‌آل برای مدیریت دیتاسنتر

    از جمله مزایای فیبر نوری می‌‌‌توان به پهنای باند بیشتر، انتقال داده بدون خطا در فواصل طولانی‌ بدون تداخل نویز (EMI/RFI)، اندازه / وزن کمتر (درمقایسه با کابل‌های مسی) اشاره کرد. در ادامه اهمیت استفاده از فیبر نوری در دیتاسنتر را از جهات گوناگون با هم بررسی می‌‌‌کنیم.

    افزایش اتصالات با کابل‌های ‌فیبر نوری

    گسترش بیشتر فیبرهای نوری در دیتاسنتر، به معنای افزایش اتصالات است. در واقع، بسیاری از مراکز داده بزرگ اکنون از ده‌ها هزار اتصالات فیبر نوری پشتیبانی می‌‌‌کنند. با افزایش تعداد اتصالات، مدیریت فیبرهای نوری، از جمله استفاده بهینه از همه پورت‌های ‌موجود، برای تضمین سطح پایداری و نگهداری کارآمد از آن‌ها حیاتی است.

    گزینه فریم با بالاترین تراکم که امروزه در دسترس است

    فریم‌های ‌توزیع نوری DCX تعداد زیادی اتصال فیبر نوری در دیتاسنترهایی با تراکم بالا را امکان‌پذیر می‌‌‌کند و استفاده از آن‌ها نیز راحت است. این سیستم از تعداد بی‌شماری اتصال فیبر نوری پشتیبانی می‌‌‌کند. این سیستم فریم توزیع نوری در استادیوم‌ها، محیط‌های ‌پخش و مراکز داده به‌منظور مدیریت اتصالات مستقر استفاده می‌‌‌شود.

    مدیریت دیتاسنتر

    کدام نوع از فیبرهای نوری، برای استفاده در دیتاسنتر بهتر هستند؟

    فاصله انتقال داده و همچنین میزان بودجه شما، از عوامل مهم در تعیین نوع سیستم فیبر نوری برای دیتاسنتر هستند. فیبر نوری چند حالته (Multi-mode) امکان انتقال داده تا فاصله حدود 16 کیلومتر را فراهم می‌‌‌کند. همچنین در این سیستم فیبر نوری، امکان استفاده از فرستنده‌ها و گیرنده‌های ‌فیبر نوری نسبتا ارزان برای شما فراهم است. اگر میزان مسافت، بیش از 16 کیلومتر باشد، فیبر نوری تک حالته (Single-mode) گزینه مناسبی برای شما است. با این حال، سیستم‌های ‌انتقال داده طراحی‌شده براساس این نوع از فیبر نوری، مانند دیود لیزری، معمولا هزینه بیشتری دربر دارند.

    توجه داشته باشید که هرگز هسته‌های ‌فیبر نوری را با هم ترکیب نکنید. به‌عنوان مثال، هرگز یک کابل تک حالته 125/9 را به یک کابل چند حالته 125/50 وصل نکنید یا یک کابل چند حالته 125/50 را به یک کابل چند حالته 125/62.5 وصل نکنید. چرا که اگر هسته‌های ‌با یکدیگر مطابقت نداشته باشند، امکان انتقال داده وجود ندارد.

    برچسب‌گذاری کابل‌های ‌فیبر نوری؛ عاملی مهم در افزایش ایمنی دیتاسنتر

    برچسب‌گذاری کابل‌های ‌فیبر نوری، کارها را آسان‌تر می‌‌‌کند و ایمنی سیستم را افزایش می‌‌‌دهد. این کار برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها نیز به شما کمک می‌‌‌کند. هر کابل در cable room باید به‌وضوح برچسب‌گذاری شود تا بتوانید هر ایرادی را به‌راحتی شناسایی کنید. چرا که در هر کسب‌وکاری، در مواقعی که سیستم از کار می‌‌‌افتد، نمی‌توان زمان را برای تست تصادفی کابل‌ها برای عیب‌یابی تلف کرد. برای اینکه دیتاسنتر شما به شکل مناسبی کابل‌کشی شود، باید این کار را به یک سرویس کابل‌کشی شبکه مجرب بسپارید. البته شما باید قوانین برچسب‌گذاری کابل‌ها را رعایت کنید و آن را نادیده نگیرید. این کار به نظر ساده است، اما نیاز به کسب مهارت دارد.

    ایمنی دیتاسنتر

    یک دیتاسنتر پرسرعت و کارآمد به‌واسطه کابل‌های ‌فیبر نوری

    امروزه فناوری‌های ‌5G، واقعیت مجازی و AR، هوش مصنوعی (AI) و IoT در حال تغییر فناوری و زیرساخت‌های ‌شبکه کابل‌کشی هستند. این فناوری‌ها حجم داده‌ها را به سطحی بی‌سابقه رسانده‌اند. با ورود فناوری‌های ‌جدید، دیتاسنترها برای همگام شدن با افزایش تقاضای اتصال و پهنای باند، رو به تکامل هستند. مراکز داده امروزی باید پرسرعت، متراکم، مقیاس‌پذیر، مقرون‌به‌صرفه و کارآمد باشند. از این رو، شبکه کابل‌های ‌فیبر نوری به دلیل برخورداری از این ویژگی‌ها به یک عنصر ضروری برای دیتاسنترها تبدیل شده‌اند. درک کامل اصول اولیه در این مورد به شما کمک می‌‌‌کند که کارآمدی و بازدهی کسب‌وکار خود را افزایش دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید