فیوژن فیبر نوری | مزایای این فناوری در اتصال رشته‌های ‌فیبر نوری

فیوژن فیبر نوری | مزایای این فناوری در اتصال رشته‌های ‌فیبر نوری

خرداد 30, 1401 توسط مقالات در:
  • کابل‌های ‌فیبر نوری بر اساس متراژ در انواع مختلفی تولید می‌‌‌شوند. فروشگاه‌های ‌توزیع‌کننده کابل‌ ‌فیبر نوری نیز آن‌ها را به‌صورت حلقه‌های ‌استاندارد از کارخانه خریداری می‌‌‌کنند. البته این قالب‌های ‌استاندارد در برندهای مختف، متفاوت هستند. این حلقه‌ها توسط تکنولوژی جدید فیوژن به یکدیگر متصل می‌‌‌شوند. فیوژن به معنای اتصال فیبرهای نوری از طریق جوش آن‌ها است که یک فناوری پرکاربرد است. در این مطلب با مراحل فیوژن فیبر نوری و مزایای این روش آشنا می‌‌‌شویم.

    چرا به فیوژن فیبر نوری نیاز داریم؟

    فیوژن به‌عنوان یک فناوری جدید، برای اتصال دو کابل فیبر نوری به کار می‌‌‌رود که به‌اصطلاح به آن جوش فیبر نوری گفته می‌‌‌شود. در فیوژن، از طریق گرما، فیبرهای نوری را به هم متصل می‌‌‌کنند. در واقع، دستگاه فیوژن با ایجاد حرارت باعث ذوب شدن رشته‌های ‌فیبر نوری شده و این رشته‌های ‌در نقطه جوش به هم متصل می‌‌‌شوند. فیوژن از باکیفیت‌ترین و ‌به‌صرفه‌ترین روش‌های ‌اتصال فیبرهای نوری به شمار می‌‌‌آید.

    هدف اصلی از فیوژن نوری، کاهش پراکندگی و بازتاب نور در کابل‌های ‌فیبر نوری است. در این فناوری، از حرارت قوس الکتریکی استفاده می‌‌‌شود؛ اما در روش‌های ‌سنتی، حرارت شعله گاز یا عبور جریان الکتریکی از فیلمان تنگستن نیز به کار می‌‌‌رود.

    در کابل‌های ‌فیبر نوری از جدیدترین فناوری‌های ‌ارتباطاتی استفاده شده است و این کابل به‌صورت چندلایه تولید می‌‌‌شوند. از این رو، فیوژن فیبر نوری باید با نهایت دقت انجام شود و برش آن‌ها به شکل صحیحی صورت بگیرد. بعد از فیوژن، باید مراقبت لازم از فیبر نوری صورت بگیرد. برای مثال، در نقطه جوش کابل‌ها نباید بیش از حد خمیده شوند؛ چرا که ممکن است به‌طور موقت یا حتی دائم، قطع شوند.

    مراحل فیوژن فیبر نوری

    در فیوژن فیبر نوری، در ابتدا باید فیبرهای نوری با نهایت دقت آماده شوند. سهل‌انگاری در هریک از مراحل فیوژن، باعث می‌‌‌شود که اتصال فیبرهای نوری، ضعیف باشد. در ادامه مراحل مختلف فیوژن فیبر نوری را شرح می‌‌‌دهیم.

    استریپ فیبر نوری

    برای آماده‌سازی فیبرهای نوری باید پوشش پلیمری محافظ آن‌ها برداشته شود که به این عملیات، به‌اصطلاح استریپ گفته می‌‌‌شود. این کار را می‌‌‌توان با دستگاه استریپر انجام داد. با توجه به حساسیت رشته‌های ‌فیبر نوری، عملیات استریپ نیاز به دقت بالایی دارد.

    پاک‌سازی فیبر نوری

    پس از استریپ، فیبر نوری باید با الکل ایزوپروپیل (IPA) و دستمال‌های ‌مخصوصی پاک‌سازی شود. هدف اصلی از انجام این کار، افزایش دقت عملیات فیوژن و کاهش افت سرعت انتقال داده در نقاط جوش کابل‌های ‌فیبر نوری است.

    پاک‌سازی فیبر نوری

    پاک‌سازی فیبر نوری

    برش فیبر نوری

    برش فیبرهای نوری با استفاده از کاترهای مخصوصی انجام می‌‌‌شود که به‌منظور آماده‌سازی سطح مقطع فیبر نوری برای فیوژن انجام می‌‌‌شود. این مرحله نیز دارای اهمیت قابل‌توجهی است و در صورت بروز کوچک‌ترین اشتباه، ممکن است مجبور شوید عملیات فیوژن را به‌دفعات تکرار کنید. درصورتی‌که برش فیبر نوری، به‌درستی انجام نشود، سیگنال افت پیدا می‌‌‌کند.

    فیوژن اسپلایسینگ (Fusion Splicing)

    مرحله فیوژن اسپلایسینگ، مهم‌ترین مرحله در عملیات فیوژن به شمار می‌‌‌آید. در این مرحله، رشته‌های ‌فیبر نوری در دستگاه فیوژن قرار داده شده و تنظیمات مربوطه انجام می‌‌‌شود. عملیات فیوژن و تنظیم نقطه جوش در کریمپ حرارتی مخصوصی صورت می‌‌‌گیرد. دو تار فیبر نوری باید در یک راستا قرار بگیرند و از این رو، هر سه محور x، y و z باید به‌دقت بررسی شوند.

    به‌طورکلی، با انجام درست تمامی مراحل، می‌‌‌توان اتصال قابل‌اطمینانی داشت. در واقع، کیفیت پایین فیوژن ارتباط مستقیمی با تنظیمات دستگاه دارد. یکی از راه‌های ‌سرعت بخشیدن به عملیات فیوژن، استفاده از جوش لیزری است که البته نیاز به programming دارد.

    دستگاه فیوژن چه کاربردی دارد؟

    با استفاده از دستگاه فیوژن می‌‌‌توان هسته‌ای اصلی کابل‌های ‌فیبر نوری که جنس آن‌ها از شیشه خالص است، به هم جوش داد. نحوه کارکرد این دستگاه نیز به این صورت است که سر دو فیبر نوری در دستگاه قرار داده می‌‌‌شود و آنگاه درب دستگاه بسته می‌‌‌شود. در ادامه، دو رشته فیبر نوری به‌طور خودکار به یکدیگر جوش داده می‌‌‌شوند. شما می‌‌‌توانید مراحل فیوژن را از طریق LCD دستگاه دنبال کنید.

    اتصال فیوژن فیبر نوری

    اتصال فیوژن فیبر نوری

    اتصال فیوژن با اتصال مکانیکی چه تفاوت‌هایی دارد؟

    اتصال فیوژن، به‌عنوان یکی فناوری به‌روز، اگرچه پیچیدگی‌های ‌خاص خود را دارد، اما به‌طورکلی دارای یک روند مشخص است. نوع دیگر از اتصال فیبر نوری، اتصال مکانیکی است که در آن از مواد و ابزار مکانیکی جهت هم‌ترازی و اتصال فیبرهای نوری استفاده می‌‌‌شود. در ادامه تفاوت‌های ‌این دو روش اتصال فیبر نوری را بررسی می‌‌‌کنیم:

    • اتصال فیوژن در مقایسه با اتصال مکانیکی، دقت بالاتری دارد و قابل‌اطمینان‌تر است
    • از لحاظ اقتصادی، در اتصال فیوژن هزینه هر اتصال پایین‌تر است، اما شما باید در ابتدای کار در مقایسه با اتصال مکانیکی، بیشتر هزینه کنید. این هزینه اولیه شامل آماده‌سازی امکانات جوش است که متناسب با حساسیت کار، متغیر است
    • در اتصال فیوژن، نقاط جوش بدون شکاف هستند؛ و درنتیجه انعکاس برگشتی نور و اتلاف آن کمتر است
    • اتصال فیوزن معمولا برای اتصال فیبرهای نوری Single-mode استفاده می‌‌‌شود. درحالی‌که اتصال مکانیکی برای هر دونوع فیبرهای نوری Single-mode و Multi-mode کاربرد دارد. با این حال، امروزه برخی دستگاه‌های ‌فیوژن امکان اتصال فیبرهای چندحالته را فراهم کرده اند.
    فیوژن فیبر نوری

    فیوژن فیبر نوری

    با فیوژن، رشته‌های ‌فیبر نوری را با دقت و اطمینان بالا به هم متصل کنید

    کشورهای توسعه‌یافته از زیرساخت‌های ‌مخابراتی و رسانه‌ای با به‌روزترین فناوری فیبر نوری برخوردار هستند. این روزها، در اغلب خطوط اینترنتی پرسرعت دنیا از کابل‌های ‌فیبر نوری استفاده می‌‌‌شود. از این رو، اتصالات کابل‌های ‌فیبر نوری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که ضعف در اتصال کابل‌های ‌فیبر نوری موجب افت سرعت انتقال داده خواهد شد. از بهترین روش‌های ‌اتصال فیبرهای نوری، فناوری فیوژن است که طی آن رشته‌های ‌فیبر نوری با استفاده از دستگاه فیوژن به‌طور خودکار به هم جوش داده می‌‌‌شوند. ازجمله مزایای این روش جوش، می‌‌‌توان به دقت بالا و قابل‌اطمینان بودن آن اشاره کرد. به‌این‌ترتیب، در صورت اتصال درست تارها، نور عبوری از الیاف، پراکنده نمی‌شود و اتلافی وجود نخواهد داشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید