پچ پنل فیبر نوری | ابزاری پرکاربرد در شرکت‌ها و صنایعی که به فیبر نوری نیاز دارند

پچ پنل فیبر نوری | ابزاری پرکاربرد در شرکت‌ها و صنایعی که به فیبر نوری نیاز دارند

خرداد 31, 1401 توسط مقالات در:
  • پچ پنل فیبر نوری؛ ابزاری برای سامان‌دهی به کابل‌های فیبر نوری

    استفاده از کابل‌های فیبر نوری برای بهبود بخشیدن به ارتباطات در شبکه‌های پرسرعت اینترنتی، بسیار رایج شده است. در مراکز داده، زیرساخت‌های کابل‌کشی پیچیده‌تر نیز می‌شوند و در این شرایط، مدیریت کابل‌ها ضروری است. زیرا کابل‌کشی نامرتب، باعث از بین رفتن فیبر نوری می‌شود و عیب‌یابی آن، آسان نیست. در نتیجه پچ پنل فیبر نوری می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای سامان‌بخشی به سیستم‌های کابل کشی نوری، استفاده شود. در این مطلب، با این ابزار کاربردی آشنا می‌شویم.

    پچ پنل فیبر نوری چیست؟

    پچ پنل به عنوان رابط بین چندین کابل فیبر نوری و تجهیزات مربوط به آن، تعریف می‌شود. این دستگاه، یک واحد پایانه است که به شبکه و توزیع فیبر از منبع سیم کشی به تجهیزات ترمینال مختلف، کمک می‌کند. پچ پنل فیبر نوری، یک واحد سخت افزاری نصب شده است که شامل مجموعه‌ای از پورت‌ها در یک سیستم ارتباطی یا دیگر سیستم‌های الکترونیکی، است. این پنل‌ها برای پایان دادن به کابل فیبر نوری و دسترسی به فیبرهای جداگانه کابل، برای اتصال متقابل استفاده می‌شوند. آن‌ها بیشتر در قفسه‌های رله 19 اینچی نصب می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را روی ریل‌های مستقل، کابینت‌ها و همچنین روی دیوارها نیز نصب کرد.

    انواع پچ پنل فیبر نوری

    پچ پنل فیبر نوری بر اساس طرح های مختلف، به دو دسته  دیواری و رک (rack) تقسیم می‌شوند. هر دو نوع می‌توانند کابل و کانکتورهای فیبر نوری را در خود جای داده، سازماندهی و محافظت کنند. وصله پانل‌های رک در نسخه‌های مسطح و زاویه دار عرضه می‌شوند. در حالی که پچ پانل دیواری برای تقطیع مستقیم چندین فیبر استفاده می‌شود و عمدتا به راهنماهای مسیریابی برای محدود کردن شعاع خم شدن برای کنترل کاهش فشار، مجهز هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند بر اساس تعداد پورت‌ها طبقه بندی شوند. پچ پنل‌های رایج دارای 12 ، 24 ، 48 و یا 96 پورت هستند. البته بسته به کار شما، تعداد پورت‌ها، متغیر است. به عنوان مثال، در برخی مراکز، دستگاه‌هایی با 288 پورت و بیشتر، وجود دارند. از نظر ارتفاع نیز به 4 دسته، تقسیم می‌شوند، آن‌ها می‌تواند به صورت 1U، 2U، 3U باشند.

    پچ پنل فیبر نوری

    ساختار پچ پنل مورد استفاده در کابل‌کشی

    یک پچ پنل معمولی شامل چهار بخش است: محفظه محصور (برای قرار دادن قفسه یا پایه دیواری)، پانل‌های آداپتور، آداپتورهای کانکتور (برای اتصال با کمترین میزان نوسان از طریق اتصال دهنده‌های مناسب) و سینی اتصال (برای سازماندهی و ایمن کردن ماژول‌های اتصال). آداپتورهای روی پچ پنل فیبر نوری،  در اشکال مختلفی مانند LC، SC، MTP موجود هستند. اکثر اوقات، همه آداپتورهای موجود در یک پنل، از نوع یکسان هستند. اما گاهی اوقات، یعنی زمانی که بیش از یک نوع کانکتور فیبر نوری در یک شبکه استفاده می‌شود، به یک پنل با انواع مختلف آداپتور نیاز است.

    اغلب پچ‌ها دارای دو محفظه هستند. یکی شامل ظروف دیواری یا آداپتورها است و دیگری برای سینی اتصال و ذخیره کابل، استفاده می‌شود. سینی‌های پچ، ذخیره سازی و مرتب کردن کابل‌های پچ را سهولت می‌بخشند. اما در برخی از پچ پنل‌ها، وجود ندارند.

    طریقه اتصال کابل فیبر نوری به پچ

    آداپتورها را در صفحه نصب یا محل استقرار قرار دهید، سپس آن را در موقعیتی که انتخاب کرده‌اید، ثابت کنید. کابل‌ها را بر اساس روش‌های استاندارد آماده کنید و اطمینان حاصل کنید که کابل کافی برای انجام کار،  در دست دارید. کابل را با ثابت کردن لوله، وصل کنید و اگر مقداری از کابل فیبر نوری، اضافی بود، آن را روی قرقره بغلتانید. در مرحله بعد، درپوش محافظ را بردارید و در جای مخصوص در آداپتور، قرار دهید. هنگامی که همه کابل‌ها وصل شدند، بهتر است از یک بست برای محکم کردن کابل‌ها در یک بسته استفاده کنید. در پروسه راه‌اندازی، اتصال شامل یک کابل کوتاه‌تر است که به سمت جلوی پچ پانل و یک کابل طولانی‌تر که به پشت آن وصل می‌شود. به این ترتیب، پانل می‌تواند جای تجهیزات سوئیچینگ که بعضا گران قیمت هستند را بگیرد.

    سامان‌دهی به کابل‌های فیبر نوری

    نحوه استفاده از پچ پانل فیبرهای نوری

    استفاده از پچ پنل فیبر نوری عمدتا به دو دلیل است. سامان بخشی و مدیریت بهتر کابل و یا استفاده از خاتمه پچ پنل که همان مرحله پایان دادن به فیبرها در پچ پنل است، یک کار دقیق مخسوب می‌شود که نیاز به توجه زیادی دارد. به شما توصیه می‌کنیم که برای مرتب کردن کابل‌ها، از ابزار مخصوص استفاده کنید. ترتیب نصب ابزار در یک مجموعه، باید به صورت زیر باشد:

    • پچ پنل فیبر
    • نظم‌دهنده کابل

    برای سامان بخشی به کابل‌های فیبر نوری، باید موقعیت نصب سخت افزارهای مربوط به اتصال فیبر را با دقت، تعیین کنید. برای بهبود عملکرد پچ‌ها، می‌توانید بین اتصال متقابل مستقیم و پچ پنل، یکی را انتخاب کنید. همچنین اگر می‌خواهید از پچ پنل، استفاده کنید، لازم است مسیریابی پچ کوردهای فیبر را انجام دهید. همچنین می‌توانید در این پروسه، از براکت‌های جمع کننده کابل فیبر نوری، برای جلوگیری از آویزان شدن کابل‌های فیبر از پچ پنل، استفاده کنید. برای داشتن یک مسیر فیبر نوری، باید زمان و انرژی زیادی را در بحث طراحی کابل کشی صرف کنید. همچنین باید بدانید که یک سیستم کابل کشی منظم، عملکردی موثر و نتیجه بخشی بیشتری دارد.

    پچ پنل فیبر نوری؛ ابزاری برای سامان‌دهی

    پچ پنل فیبر نوری؛ یک ابزار کاربردی در سیستم‌های دیجیتال

    پچ پنل فیبر نوری در مراکز داده، بسیار مفید هستند. آن‌ها دارای مزایایی مانند امکان نصب آسان فیبر، حداکثر انعطاف‌پذیری و نظم‌دهندگی هستند. اگرچه پچ پنل‌ها بسیار جذاب هستند، اما تنها زمانی تبدیل به بهترین گزینه می‌شوند که متناسب با برنامه شما باشند. فرقی نمی‌کند که کدام نوع پنل را تهیه می‌کنید، پایه قفسه‌ای یا پایه دیواری، بارگیری یا بدون بارگیری؛ بهتر است بر اساس نیازهای سازمان خود، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید