پچ کورد فیبر نوری چیست؟ | بررسی انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری چیست؟ | بررسی انواع پچ کورد فیبر نوری

مرداد 12, 1401 توسط مقالات در:
  • پچ کورد فیبر نوری چیست و چه انواعی دارد؟

    به طور کلی پچ کورد، از جمله تجهیزات اساسی برای راه اندازی سیستم های مبتنی بر فیبر نوری است. این کابل الکترونیکی، دستگاه‌های الکترونیکی را به هم دیگر وصل می‌کند و باعث می‌شود که داده‌های موجود بین این دستگاه‌ها به راحتی منتقل شوند. در بازار انواع مختلفی از پچ کورد فیبر نوری وجود دارد. برای پاسخ به این سوال که نام دیگر پچ کورد فیبر نوری چیست می‌توان گفت که این محصول را با نام‌های جامپر نوری یا پچ فیبر نیز می‌شناسند. در ادامه بیشتر درباره انواع و کاربردهای پچ کورد فیبر نوری صحبت می‌کنیم.

    برای خرید پچ کورد فیبر نوری در مدل‌های مختلف، میتوانید به قسمت محصولات سایت مراجعه کرده و در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصول مورد نظر با مجموعه سومیکو تماس حاصل فرمایید.

    پچ کو‌رد فیبر نور‌ی چیست؟ 

    کابل پچ یا پچ کورد به معنای کابل الکترونیکی است که دستگاه‌های الکترونیکی را به هم متصل کرده و امکان انتقال دادن انواع داده را میان آن‌ها فراهم می‌کند. پچ کورد‌های مختلفی در بازار وجود دارند که پچ کو‌رد فیبر نوری یکی آن‌ها می باشد. از انواع دیگر پچ کوردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • پچ کورد های مسی
    • پچ کورد میکروفون
    • ”  هدفون
    • ”  RCA
    • ” اترنت

    پچ کو‌رد فیبر نوری با نام‌های دیگری از جمله پچ فیبر یا جامپر نوری هم شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که پچ کوردهای فیبر نوری دارای سری‌های متنوعی برای اتصالات مختلف فیبر نوری مانند ST، MTRJ، SC و LC هستند که شما می‌توانید این کابل‌ها را به صورت SC-LC و مدل‌های دیگری مانند LC-LC خریداری کنید. به طور کلی هم از انواع پچ کورد فیبر نوری می‌توان در مراکزی مانند اتاق‌های سرور، مراکز داده، مراکز تصویربرداری پزشکی و شبکه‌های LAN استفاده کرد.

    کاربرد پچ کورد فیبر نوری چیست؟

    این محصول کاربردهای بسیار زیادی دارد که در این قسمت با برخی از کاربردهای شاخص آن آشنا می‌شویم:

    • در دیتاسنترها مورد استفاده قرار می‌گیرد
    • در شبکه های دیتا مورد استفاده قرار می گیرد
    • در شبکه های مخابراتی
    • در صنایع دریایی و حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد
    • در صنایع نظامی و امنیتی کاربرد دارد
    • در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرد
    • در صنایع انرژی های پاک استفاده میگردد
    • در شبکه‌های تلویزیونی کابلی استفاده می‌شود
    • در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای تصویربرداری‌های پزشکی کاربرد دارد
    • در اموری که با مهندسی مکانیک مرتبط می‌باشد استفاده می‌شود
    • در فضای داخلی اتاق‌های سرور نیز از پچ کوردها بسیار استفاده می‌شود

    بررسی انواع پچ کورد فیبر نوری

    برای اینکه بتوانید متناسب با کار خود، پچ کورد را انتخاب کنید باید با انواع پچ کورد فیبر نوری آشنایی داشته باشید. در این قسمت انواع مختلف پچ کورد را دسته بندی و معرفی می کنیم:

    • ساختار کابل
    • نوع کابل
    • نوع پولیش کانکتور
    • نوع کانکتور
    • اندازه جکت کابل

    انواع پچ کورد فیبر نوری چیست

    پچ کوردهای فیبر نوری بر اساس ساختار کابل

    در ادامه انواع پچ‌ کوردها را بر اساس ساختار کابل مورد بررسی قرار می‌کنیم.

    • پچ کورد فیبر نوری duplex: این پچ کورد، در هر طرف دو کانکتور و دو فیبر دارد. برای این دو فیبر، از علامت A یا B استفاده شده است. در بعضی از موارد نیز برای این که قطب‌ها علامت‌گذاری بشوند از رابط‌های رنگی گوناگونی استفاده شده است.
    • پچ کورد فیبر نوری simplex : ساختار این پچ کورد بسیار ساده می‌باشد و از یک هسته برای آن استفاده شده است. معمولاً برای این محصول از یک کانکتور برای دو طرف استفاده می‌شود.
    • پچ کورد فیبر نوری Ribbon fan-out : برای بعضی از مصارف خاص این نوع کابل طراحی و مونتاژ می‌شود. برای مونتاژ کردن این کابل، یک طرف آن با کانکتور فیبر روبانی و فیبرهای چند گانه و طرف دیگر با کانکتورهایی مانند  SC ، LC ،  STترکیب می‌شود.

    ساختار کابل؛ یکی از عوامل دسته‌بندی پچ کو‌ردهای فیبر نوری

    یکی دیگری از زوایایی که می‌توان با آن انواع پچ کورد فیبر نوری را دسته‌بندی کردی، ساختار کابل است. از جمله انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس ساختار کابل می‌توان به سیمپلکس، دوبلکس و ریبن فن اوت اشاره کرد که رایج‌ترین آن‌ها همان سیمپلکس است.

    پچ کورد فیبر نوری سیمپلکس از یک هسته برخوردار است و ساختار بسیار ساده‌ای دارد. همچنین در هر دو طرف آن تنها یک کانکتور مشاهده می‌شود. این در حالی است که در نوع دوبلکس دو فیبر و دو کانکتور را در هر طرف مشاهده می‌کنید که روی آن‌ها یکی از علامت‌های A یا B ثبت شده است.

    نوع خاصی از پچ کورد فیبر نوری نیز وجود دارد که به آن ریبن فن آوت (Ribbon fan-out) گفته میشود. این نوع کابل، نوع خاصی از پچ کورد فیبر نور‌ی برای مصارف خاصی است که ممکن است هیچ‌وقت نخواهید از آن استفاده کنید. در این نوع کابل، یک سر آن با فیبرهای چندگانه  و یک کانکتور فیبر روبانی مانند کانکتور MTP و طرف دیگر آن از نوع سیمپلکس و کانکتورهایی مانند LC است.

    انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس نوع کابل

    • فیبر نوری مالتی مود با هسته ۶۲.۵ و ۵۰ میکرونی: برای این پچ کورد از کابل فیبری چند حالته یا چند منظوره با هسته ۱۲۵/۵۰ یا ۱۲۵/۶۲.۵ میکرونی استفاده می‌شود. دو سر این کابل، به کانکتورهای فیبر نوری مالتی مود منتهی می‌شود.
    • فیبر نوری سینگل مود با هسته ۹ میکرونی: برای دو قسمت این پچ کورد، از کابل فیبری که حجیم و تک حالته می‌باشد و با هسته ۱۲۵/۹ میکرونی   است، استفاده می‌شود. علاوه بر این، از کانکتورهای فیبر نوری نیز برای این پچ کورد استفاده می‌شود. معمولاً رنگ این کابل زرد می‌باشد.
    • فیبر نوری مالتی مود Gig۱۰با هسته ۵۰ میکرونی: کابل‌های این پچ کورد با هسته ۱۲۵/ ۵۰ میکرونی می‌باشند و طراحی این کابل‌ها برای اترنت ۱۰ گیگ به صورت ویژه و با استفاده از لیزرهای VCSEL 850 نانومتری انجام می‌شود.

    پچ کوردها بر اساس نوع پولیش

    • Physical Vontact) PC): از این پچ کورد برای کاربردهای مالتی مود و سینگل مود استفاده می‌شود. در این محصول، میزان نوری که منعکس می‌شود ۴۰ دسیبل می‌باشد.
    • Ultra Physical Contact) UPC): برای کاربرد سینگل مود از این پچ کورد استفاده می‌شود. در این محصول نیز میزان نوری که منعکس می‌شود ۵۰ دسیبل می‌باشد.
    • APC (Angled Physical Contact): این پچ کورد برای کاربرد سینگل مود استفاده می‌شود و میزان نوری که از آن منعکس می‌شود ۶۰ سیبل می‌باشد.

    پچ کورد فیبر نوری چیست

    انواع پچ کوردهای فیبر نوری بر اساس نوع کانکتور

    • پچ کورد فیبر نوری lc-lc :در انتهای دو قسمت این پچ کورد، یک عدد کانکتور   lc  موجود است. تکنولوژی ساخت این کانکتور به گونه‌ای می‌باشد که در صورتی که به نقطه اتصال فشار وارد شود، چفت می‌شود.
    • پچ کورد فیبر نوری sc-sc : انتهای دو قسمت این پچ کورد، به کانکتور sc منتهی می‌شود. این پچ کورد در ارتباط داده‌ها و مخابرات فیبر نوری کاربرد بسیار زیادی دارد. طراحی این محصول برای اتصال به صورت فشار و کشش می‌باشد. از ویژگی‌های این محصول، این می‌باشد که طراحی آن بسیار ساده می‌باشد و مقاومت و دوام آن نیز بی نظیر است.
    • پچ کورد فیبر نوری st-st : قطر این کانکتور هم‌اندازه کانکتور sc می‌باشد. معمولاً این پچ کورد در نوع سینگل مود و مالتی مود ارائه خواهد شد و آداپتورهای دوبلکس و سیمپلکس را به شکل افقی در آن نصب می‌کنند.
    • پچ کورد فیبر نوری fc-fc : در قسمت پایانی این پچ کورد، کانکتور fc مشاهده می‌شود که مثل یک پیچ به نقطه اتصال وصل شده است. بدنه این محصول فلزی می‌باشد اما طراحی آستر و فرول آن مانند کانکتور sc انجام شده است.

    انواع پچ کوردهای فیبر نوری بر اساس اندازه جکت کابل

    پچ کورد فیبر نوری بر اساس اندازه‌ی جکت به قسمت‌های مختلف روکش فلزی، هسته، پوشش، جکت یا ژاکت بیرونی، تقویت کننده تقسیم می‌شود.

    پیشنهاد میکنیم مقاله همه چیز درباره پچ کورد مسی سومیکو را نیز مطالعه کنید.

    عوامل تاثیر گذار بر قیمت پچ کورد فیبر نوری چیست؟

    انواع پچ کورد فیبر نوری بر اساس کارایی‌های مختلف، قیمت‌های متفاوتی دارند. یکی از عواملی که در قیمت پچ کورد فیبر نوری تاثیر زیادی دارد، سرعت انتقال سیگنال‌ها می‌باشد و مدل‌هایی که با سرعت بیشتری سیگنال‌ها را منتقل می‌کنند در مقایسه با سایر نمونه‌های موجود در بازار گران‌تر هستند. یکی از نمونه‌های با کیفیت و مناسب، کابل شبکه 5e می‌باشد که باعث شده است مشتریان زیادی در بازار فروش داشته باشد. امروزه قیمت پچ کورد فیبر نوری با توجه به نوسانات موجود در بازار مدام در حال تغییر است.

    قیمت انواع پچ کورد فیبر نوری

    خرید انواع پچ‌ کورد فیبر نوری

    پچ کوردهای فیبر نوری جزو محصولاتی می‌باشند که به دلیل ویژگی های خاص و منحصر به فردی که دارند، مورد استفاده افراد زیادی قرار می‌گیرند. در مراکز خرید این محصول، نمونه‌های مختلف آن به صورت مستقیم و عمده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد تا خریداران با مشاهده نمونه‌های با کیفیت، متناسب با بودجه و نیاز خود پچ کورد را خریداری کنند. افرادی که در ارتباط با راه انداختن شبکه و فیبر نوری تجربه کافی ندارند باید قبل از خرید، درباره انواع مختلف این محصول اطلاعات لازم را به دست بیاورند. بهتر است که مشتریان قبل از اقدام برای خرید این کالا، به عوامل گوناگون مانند قیمت پچ کورد فیبر نوری و کاربرد نمونه‌های مختلف آن توجه کنند تا بتوانند مطابق با انتظار خود این محصول کاربردی را تهیه نمایند.

    در صورت تمایل می‌توانید به سومیکو مراجعه کرده و بر اساس سطح نیاز خود پچ کورد مورد نظر را با قیمت مناسب خریداری کنید. برای خرید انواع محصولات با مجموعه سومیکو تماس حاصل فرمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید