کابل فیبر نوری چیست؟ | انواع کابل‌ فیبر نوری و کاربرد هر یک

کابل فیبر نوری چیست؟ | انواع کابل‌ فیبر نوری و کاربرد هر یک

مرداد 16, 1401 توسط مقالات در:
  • فهرست مطالب

    همه چیز درباره کابل فیبر نوری

    از مهمترین تفکرات و دغدغه‌هایی که همواره محققان و مهندسین حوزه فناوری اطلاعات (IT) را درگیر خود ساخته است، چگونگی افزایش کیفیت در انتقال انواع دیتا است. به همین منظور، امروزه کاربری از کابل فیبر نوری Fiber Optic نسبت به کابل مسی توانسته با داشتن کیفیت بالاتر، پهنای باند و سرعت انتقال بیشتر، شرایط را برای انتقال داده در مسافت‌های بسیار طولانی میسر نماید. در این مقاله به شما می­گوییم که کابل فیبر نوری چیست و همچنین به معرفی انواع کابل فیبر نوری و کاربردهای آن می­پردازیم. همچنین برای خرید محصولات مبتنی بر فیبر نوری از قبیل کابل با مجموعه تماس حاصل فرمایید.

    کابل فیبر نوری چیست؟ 

    قبل از خرید کابل فیبر نوری بایستی بدانید که کابل فیبر نوری چیست؟ کابل‌های فیبر نوری دارای رشته باریکی با جنس شیشه شفاف یا پلاستیکی هستند که می‌توانند اطلاعات را از طریق نور به نقطه مورد نظر انتقال دهند. سرعت انتقال در فیبر نوری بیشتر از سایر کابل‌های معمولی است. توانایی بالا در انتقال و عدم وقفه در فیبر نوری سبب شده این کابل جایگزینی مناسب برای کابل‌های مسی باشد . ظرفیت انتقال داده‌ها در فیبر نوری از 2.5 گیگابایت تا 10 گیگابایت در ثانیه است. تکنولوژی فیبر نوری علاوه‌بر امور مخابرات در زمینه تجهیزات مربوط به پزشکی، نظامی و ابزارهای سنجش و دقیق کاربرد بالایی دارند.

    زمانی که قرار است برای مسافت های طولانی اقدام به ارسال دیتا Data داشته باشید، وجود پارامتر‌های امنیت، سرعت و کیفیت در این فر آیند بسیار با اهمیت است. از طرف دیگر با توجه به این‌که روز به روز سرعت اینترنت درحال افزایش بوده و کاربری از کابل‌های مسی نمی‌تواند جواب‌گوی انتقال این حجم از داده به دیتابیس‌ها باشد، لازم است که یک فناوری برتر را جایگزین نمود. آن تکنولوژی تار نوری یا همان کابل فیبر نوری است.

    طراحی تکنولوژی انواع کابل فیبر نوری که به عنوان بهترین جایگزین شناخته شده است، از رشته‌های بلند و باریکی تشکیل شده که حاوی ماده‌ای شفاف و پلاستیکی شبیه به شیشه است. بر این اساس به واسطه این تکنولوژی، اطلاعات به شکل ذرات نور در قالب پالس‌های نوری (فوتون‌ها) از یک سر کابل دریافت شده و به وسیله فیبر پلاستیکی شیشه‌ای (Core) موجود به مقصد انتقال داده می‌شود. هر رشته فیبر نوری وظیفه حمل و انتقال یک پالس را دارد و هر کابل فیبر نوری با توجه به نوع و کاربری که دارد قادر است تعداد متفاوتی فیبر نوری را در خود داشته باشد.

    این فیبر‌های شیشه‌ای به واسطه روکش شیشه‌ای با نام (Cladding) پوشیده می‌شوند و محافظت از این روکش شیشه‌ای توسط (Buffer Tube) به عنوان یک لایه بافر انجام می‌شود. پوشش نهایی موجود که در برگیرنده این تکنولوژی به عنوان یک پوشش نهایی معرفی می‌شود، ژاکت نام دارد.

    پیشنهاد میکنیم به صفحه پچ کورد فیبر نوری هم مراچعه کنید.

    انواع کابل فیبر نوری

    ساختار کابل فیبر نوری چیست؟

    کابل‌های فیبر نوری جنسی از پلاستیک یا شیشه شفافی دارند که انتقال داده‌ها را از طریق نور LED و یا نور لیزر انجام می‌دهند. به‌طور کلی می‌توان گفت که کابل فیبر نوری دارای سه بخش هسته، پوسته و رکش است. ویژگی‌های ساختار این کابل به شرح زیر است:

    1. پوسته: در کابل فیبر نوری پوششی از جنس پلاستیک یا شیشه را خواهید دید که هسته کابل در درون آن قرار می‌گیرد، به این پوشش پوسته می‌گویند. این پوسته باعث بازتابندگی نور به درون هسته می‌شود.
    2. هسته core: به بخش اصلی کابل، هسته گفته می‌شود که جنس آن از شیشه و پلاستیک است که در مرکز فیبر قرار می‌گیرد. البته جنس شیشه عمر بالاتری دارد و اگر می‌خواهید که از کابل فیبر نوری برای مدتی بیشتر استفاده کنید، بایستی هفته آن دارای جنس شیشه باشد. داخل هسته از لیزرهای انعکاسی استفاده شده است و این مسئله باعث جلوگیری از خارج شدن پرتوهای نور می‌شود.
    3. روکش کابل cladding: این روکش خارجی دارای چندین مدل و جنس است که شکل‌های متفاوتی دارد و وظیفه آن احاطه دور تا دور هسته و محافظت از آن است. روکش در بخش خارجی کابل قرار می‌گیرد تا افراد با اطمینان از کابل استفاده کنند و خطری آن‌ها را تهدید ننماید و پرتوهای نوری در راستای انتقال داده دچار انحراف نشوند. معمولا در کابل‌های فیبر نوری روکش‌ها دارای لایه‌ای پوشانده شده از پلیمر آکریلات یا پلی‌آمید هستند.

    ساختار کابل فیبر نوری چیست

    در صورت تمایل میتوانید به صفحه خرید مودم فیبر نوری هم مراجعه کنید.

    بررسی انواع کابل‌ فیبر نوری

    تا اینجا متوجه شدید که کابل فیبر نوری چیست. تکنولوژی کابل فیبر نوری در انواع مختلف با توجه به کاربری‌هایی که دارد، در بازار معرفی و عرضه می‌شود. در ادامه مقاله شما را با انواع کابل های فیبر نوری آشنا می‌شوید.

    کابل OFC با تیوپ مرکزى  Optical Fiber Cable – Central Tube

    مدل OFC  که با نام کابل با تیوپ مرکزی شناخته می‌شود، یکی از انواع کابل فیبر نوری است. فیبرها در این مدل داخل یک تیوب قرار دارند و از یک روکش مجزا برخوردار خواهند بود. روکش با توجه به نوع کاربری می‌تواند متفاوت باشد.

    کابل OBUC خشک خاکی Optical Buried Unfilled

    مدل بعدی را به (OBUC) اختصاص می‌دهیم. ساختار این مدل با مدل OBFC مشابه هست. با این تفاوت که در این مدل از نوار و نخ با خاصیت جاذبه رطوبت استفاده میشود. ساختار این کابل به این صورت است که از پوشش محافظتی استیل به حالت اره‌ای و به ‌نام (کروگیت) تشکیل میشود. با توجه به این پوشش، این کابل را می‌توان به راحتی در مناطق زیرزمینی استفاده نمود تا از خطر تخریب جوندگان در امان باشد.

    کابل OCUC خشک کانالی  Optical Conduit Unfilled Cable

    نوع سوم را به کابل OCUC اختصاص می‌دهیم. این نوع کابل که با نام کابل نوری خشک کانالی معروف است، ساختار متفاوتی دارد. در این کابل خبری از مایع ژله‌ای نیست و به هدف حفاظت این نوع از انواع کابل فیبر نوری در برابر نفوذ رطوبت، کاربری از نوار جاذبه رطوبت انتخاب میشود. اصلی‌ترین کاربری از این نوع کابل در ارتباط مراکز مخابراتی و شبکه‌های درون شهری است.

    انواع کابل فیبر نوری کدامند

    کابل OBFC ژله فیلد خاکی  Optical Buried Fiber Cable

    در ادامه موضوع کابل فیبر نوری چیست به بررسی بقیه مدل­ها می­پردازیم. خصوصیات این نوع از انواع کابل فیبر نوری با کابل OBUC مشابه است. این کابل با نام ژله فیلد خاکی معروف است. در پروژه‌های بین شهری و شبکه‌های زیرساخت که از مسافت طولانی برخوردار هستند استفاده می‌شود. نحوه استفاده به این صورت است که این کابل درون زمین قرار می‌گیرد. به همین خاطر از نوار استیل اره‌ای مانند کابل OBUC به عنوان یک محافظ پوششی در این کابل استفاده می‌شود.

    در راستای این موضوع پیشنهاد میکنیم مقاله پچ کورد فیبر نوری چیست؟ را نیز مطالعه کنید.

    کابل ADSS خود پشتیبان All Dielectric Self Support Cable

    این مدل مانند کابل OCUC خشک و بدون مایع ژله‌ای ساخته میشود. کاربری از این کابل در محیط‌هایی که از کابل‌های فشار قوی برخوردار است، می‌تواند بسیار مناسب باشد. این کابل در مقابل نفوذ رطوبت مصون است و از یک روکش ضد ترک و مقاوم برخوردار است. وجود قابلیت انعطاف پذیری و کشش بالا در این کابل می‌تواند یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد آن باشد.

    کابل OCFC ژله فیلد کانالی Optical Condit Filled Cable

    این نوع از کابل نوری به‌نام ژله فیلد کانالی شناخته می‌شود. کاربری از این کابل با کابل OCUC مشابه هست و در شبکه‌های درون شهری و بین مراکز مخابراتی استفاده می‌شود. داشتن روکش ضد رطوبت می‌تواند یکی از خصوصیت‌های این نوع از کابل باشد.

    کابل OSSC خشک مهاردار هوایى تک روکشه Optical Self Supporting Aerial Cable

    نوع آخر از انواع کابل فیبر نوری را به مدل OSSC اختصاص می‌دهیم. این مدل که با نام خشک مهاردار هوایی تک روکشه معروف است در مناطق دور افتاده و روستایی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مدل از ۷ رشته سیم فولادی بهم‌تابیده موازی از نوع گالوانیزه استفاده میشود. به همین خاطر سطح مقطع کابل را شبیه به عدد هشت انگلیسی خواهید دید.

    تمام مدل کابل های ذکر شده را میتوانید از مجموعه سومیکو خریداری کنید.

    کاربرد انواع کابل فیبر نوری

    انواع کابل فیبر نوری چه کاربردی دارد؟ 

    در ادامه مبحث کابل فیبر نوری چیست، به کاربردهای این محصول می­پردازیم. چندین کاربرد را که در کابل‌های فیبر نوری می‌توان اشاره داشت مانند:

    • شبکه‌های کامپیوتری
    • شبکه های مخابراتی
    • صنایع نفت و گاز
    • صنایع دریایی و آبی
    • پزشکی در جراحی و دندانپزشکی
    • تزیینات و سیستم های نورپردازی
    • سیستم های امنیتی و حفاظتی
    • کابل‌های تلویزیون
    • صنعت خودرو
    • نظامی و هوافضا
    • حمل و نقل
    • اینترنت
    • تلفن
    • سنجش از دور
    • مرکز داده یا دیتاسنترها
    • صنایع نظامی
    • صنایع انرژی های پاک

     

    پیشنهاد میکنیم به صفحه مودم SOLTEK هم مراجعه کنید.

    مورد استفاده در شبکه ‌های کامپیوتری

    اتصال چند کامپیوتر در یک ساختمان واحد در شبکه‌های کامپیوتری. با استفاده از انواع کابل فیبر نوری می‌توان انتقال سریع فایل‌های عظیم و هر گونه اطلاعات در شبکه‌ها را ممکن نمود.

    مورد استفاده انواع کابل فیبر نوری در پزشکی و دندانپزشکی

    کابل‌های فیبر نوری بیشتر در زمینه پزشکی و همچنین در تحقیقات زیست پزشکی و پروژه‌های میکروسکوپی استفاده می‌شود. استفاده از انواع کابل های فیبر نوری نقش حیاتی در فر آیند‌های آندوسکوپی دارد. در این روش از یک نور روشن کوچک برای روشن کردن ناحیه جراحی داخل بدن انسان استفاده می‌شود و امکان کاهش تعداد و اندازه برش‌ها را فراهم می‌کند.

    کابل فیبر نوری همچنین به عنوان ابزار تصویربرداری و همچنین به عنوان لیزر برای کمک در جراحی‌ها استفاده می‌شود.

    مقاله آموزش فن اوت کابل فیبر نوری نیز به شما پیشنهاد میشود.

    همه چیز درباره کابل فیبر نوری

    مورد استفاده در پروژه ها و صنایع فنی و مهندسی

    کابل فیبر نوری همچنین می‌تواند برای بازرسی مناطق سخت و دور از دسترس مانند پروژه‌های مهندسی استفاده شود. کابل فیبر نوری امکان تشخیص هر گونه ترک، آسیب، نشتی را به سرعت و به راحتی در سیستم لوله کشی فراهم می‌کند. برای همین استفاده و خرید انواع کابل فیبر نوری می‌تواند برای اجرای بسیاری از پروژه‌های مهندسی کارایی بالایی داشته باشد.

    مورد استفاده در کابل ‌های تلویزیون

    در طول سالیان متمادی، کابل‌های فیبر نوری به دلیل سرعت و قیمت، بیشتر در کابل‌های تلویزیون استفاده می‌شوند. کابل‌های فیبر نوری بهترین راه‌حل برای استفاده در تلویزیون‌های با وضوح بالا هستند، زیرا سریع‌ترین سرعت را با پهنای باند بالاتر ارائه می‌دهند. کابل‌های فیبر نوری گزینه ای مقرون به صرفه نسبت به سیم مسی هستند.

    مورد استفاده انواع کابل فیبر نوری در ارتش و هوافضا

    وجود سیستم دفاعی بخش بسیار مهمی برای هر دولت و کشور است. در این سیستم نیز کابل‌های فیبر نوری به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. کابل‌های فیبر نوری توانایی انتقال داده‌ها به همراه امنیت کامل در کاربردهای هوافضا و نظامی را دارند. در حال حاضر، از انواع کابل فیبر نوری به عنوان یک وسیله ارتباطی محکم و مستحکم برای سیم‌کشی در هواپیماها، تخمین لرزه‌نگاری و دیگر پیامد‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    موارد استفاده انواع کابل فیبر نوری

    در اینترنت استفاده می‌شود

    کابل‌های فیبر نوری قادر به انتقال داده‌ها با سرعت بسیار بالا هستند؛ بنابراین فناوری ارتباط فیبر نوری بیشتر برای کابل‌کشی اینترنت استفاده می‌شود.

    مورد استفاده در تلفن

    برقراری تماس در داخل یا خارج از کشور، هرگز به این آسانی نبوده است. اما با کمک فناوری ارتباطی فیبر نوری، می‌توانید با مکالمات واضح و بدون تاخیر در هر دو طرف تماس برقرار کنید.

    در سنجش از راه دور استفاده می‌شود

    انواع کابل فیبر نوری به طور گسترده به عنوان حسگر برای اندازه‌گیری دما و فشار و غیره مورد استفاده قرار  می‌گیرد. کاربرری از این فناوری برای سنجش آب و هوا و تخمین بلاهای طبیعی بسیار کارآمد است.

     مزایای کابل فیبر نوری چیست؟

    مزایای بی‌شمار کابل فیبر نوری باعث شده این کابل برای ارتباطات راه دور و انتقال داده  مورد استفاده قرار گرفته شود و جایگزین کابل‌های مسی باشد. کابل فیبر نوری ابعاد کوچک‌تری دارد و وزن آن بسیار سبک‌تر از سایر کابل‌ها است. سایر مزایای کابل‌های فیبر نوری عبارتند از:

    • دارای وزن سبک: کابل فیبر نوری وزن سبک‌تری از کابل مسی دارد و اندازه آن بسیار باریک‌تر است.
    • عدم هدر رفتن انرژی: کابل فیبر نوری کاهندگی و اتلاف کمی دارد.
    • عدم تداخل الکترومغناطیسی: سیگنال‌های نوری از طریق فیبرهای مختلف کابل ارسال می‌شوند و همانند کابل‌های مسی دچار اختلال و تداخل الکترومغناطیسی نمی‌شوند.
    • پهنای باند بالاتر: کابل‌های فیبر نوری پهنای باند بالاتری را پشتیبانی کرده و سرعت بالاتری از کابل‌های مسی دارند.
    • ظرفیت انتقال بیشتر: باریک بودن قطر کابل فیبر نوری باعث بالاتر رفتن ظرفیت آن شده و باعث می‌شود فیبرهای زیادی درون کابل جای بگیرند.
    • ریسک امنیتی بالا: داده‌ها در این کابل از طریق نور لیزر و LED ارسال می‌شوند، ازاین‌رو امنیت بالاتری دارند.
    • داشتن قیمتی باصرفه: کابل‌های فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های مسی قیمت کم‌تری دارند و شما می‌توانید کابل فیبر نوری را در انواع ابعاد تهیه کنید.
    • طول عمر بالا: کابل‌های فیبر نوری جنس شیشه‌ای بسیار شکننده هستند؛ اما اگر بادقت نصب شوند، عمر بالایی خواهند داشت.

    امکان استفاده در مسافت طولانی: کابل فیبر نوری اتلاف توان کم‌تری دارند و اطلاعات از طریق نور مسافتی طولانی را طی می‌کنند

    خرید انواع کابل فیبر نوری به صورت عمده

    در این مطلب به شما گفتیم که کابل فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد. در صورت تمایل به خرید انواع کابل های فیبر نوری می­توانید با سومیکو تماس حاصل فرمایید و از مشاوره پیش از خرید شرکت استفاده کنید. کارشناسان مجموعه آماده راهنمایی شما در این زمینه هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید