تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

بهمن 11, 1401 توسط مقالات در:
  • شرکت‌های مختلف همواره در حال تست روش‌ها و تجهیزات متنوع برای افزایش سرعت و بازدهی اینترنت هستند. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای اتصال به اینترنت معرفی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ADSL، VDSL و فیبر نوری اشاره کرد. هرکدام از این شبکه‌های انتقال داده اصول و کانکتورهای خاص خود را دارند و برای استفاده از هرکدام باید از مودم مخصوص استفاده کنید. اما این سوال مطرح می‌شود که این سه نوع شبکه و مودم‌های آن‌ها چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال و آشنایی کامل با انواع تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL، در این مطلب از مجموعه سومیکو با ما همراه باشید.

    همچنین برای کسب اطلاع و آگاهی بیشتر نسبت به مودم ها، پیشنهاد میکنیم مطلب جامع انواع مودم وای فای را هم مطالعه کنید.

    شما میتوانید با مراجعه به صفحه خرید مودم انواع مدل های موجود را مشاهده کنید و بعد از انتخاب، برای ثبت سفارش به صروت عمده و تک با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید. 

    هر نکته مهمی که باید درباره ADSL و انواع آن بدانید

    اینترنت ADSL را می‌توان رایج‌ترین نوع مودم دانست که در بسیاری از خانه‌ها از آن استفاده می‌شود. این نوع شبکه انتقال داده به عنوان جایگزینی برای Dial up معرفی شد و توانست به خوبی نیاز کاربران را رفع کند. مودم‌هایی که بر پایه ADSL هستند، توانایی این را دارند که تا نهایت سرعت 8 مگابایت (64 مگابیت) بر ثانیه تبادل اطلاعات داشته باشند. این مقدار سرعت شاید در گذشته مقداری عالی بود و نیاز کاربران را رفع می‌کرد. اما در حال حاضر، جوابگوی کاربران نیست. به همین خاطر، نسل‌های بعدی این نوع شبکه معرفی شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به ADSL2+، VDSL و VDSL 2 اشاره کرد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که سرعت 8 مگابایت بر ثانیه برای این نوع اینترنت، در خوش‌بینانه‌ترین حالت است. در واقع، میانگین سرعت اینترنت ADSL، 4 مگابایت و کمتر از آن است.

    استفاده از ADSL و مودم‌های آن برای دسترسی به اینترنت، مزایای بسیار زیادی نسبت به نسل قبلی خود و بسیاری از شبکه‌های اینترنتی امروزی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم نیاز به سیم و کابل‌کشی اشاره کرد. همچنین استفاده از این شبکه اینترنتی هیچ آسیبی هم به خط تلفن نمی‌زند و آن را مختل نمی‌کند.

    تفاوت های adsl با فیبر نوری

    اینترنت ADSL2+

    بعد از معرفی سرویس ADSL، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و انتقال داده به دنبال افزایش کیفیت سرویس‌های خود بودند. این‌گونه بود که فناوری و مودم‌های ADSL2+ معرفی شدند و توانستند به سرعت جایگزین نسل قبلی اینترنت شوند. مهم‌ترین مزیت استفاده از این فناوری و مودم‌های آن این بود که سرعت بالاتری را دریافت می‌کردید و در بهترین حالت می‌توانید تا 24 مگابایت بر ثانیه انتقال داده داشته باشید. همچنین در این فناوری، سرعت آپلود هم در حدود 3 مگابایت برآورد شده است.

    نکته‌ای که درباره ADSL2+ وجود دارد این است که درست مانند فناوری قبل، ADSL2+ هم از همان بستر خطوط تلفن برای زیرساخت کابل‌های مسی استفاده می‌شود و این می‌تواند برای دستیابی به پهنای باند بیشتر، محدودیتی بزرگ را ایجاد کنند. در حال حاضر در بسیاری از خانه‌ها از این فناوری استفاده می‌شود، اما همچنان می‌توان برتری را به فناوری و مودم‌های فیبر نوری داد.

    شما میتوانید با مراجعه به صفحه خرید مودم ADSL انواع مدل های موجود را مشاهده کرده و برای سفارش هر یک از محصولات با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید. 

    سرویس اینترنت VDSL

    سرویس اینترنتی وی دی اس ال (VDSL)، یکی از جدیدترین فناوری‌های مبتنی بر کابل فیبر نوری اما با گلوگاه مسی است که به دلیل استفاده از این نوع گلوگاه، سرعت و پهنای باند نسبتا محدودی دارد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که وی دی اس ال بر مبنای نرخ بیت بسیار بالا طراحی شده است و بر مبنای فیبر نوری عمل می‌کند.

    به طور کلی، اگر عبارت “تفاوت ADSL، VDSL و FTTH” را جست‌وجو کنید، متوجه می‌شوید که VDSL نوعی فیبر نوری FTTC  است و در برخی موارد با سرویس FTTH فیبر نوری و مودم‌های آن تفاوت دارد. در نتیجه، برای استفاده از مودم و فناوری وی دی اس ال، باید به سراغ استفاده از فناوری فیبر نوری بروید که کابل‌کشی مخصوص خود را نیاز دارد.

    با توجه به اینکه وی دی اس ال نوعی فیبر نوری است، می‌تواند سرعت دانلود و آپلود مناسبی را به شما ارائه دهد. اما به دلیل برخورداری از گلوگاه مسی، نمی‌توان نهایت استفاده را از آن برد و بیشترین سرعت دانلود و آپلود را تجربه کرد. به طور کلی، سرعت دانلود وی دی اس ال، 5 برابر ADSL است و می‌توانید در بهترین حالت سرعت دانلود 52 مگابیت بر ثانیه را تجربه کنید.

    برای خرید مودم vdsl میتوانید با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید. 

    مودم‌های وی دی اس ال 2؛ نسل جدیدی از مودم‌های فیبر نوری

    با توجه به اینکه مودم‌های فیبر نوری مزایای و معایب خاص خود را داشتند، فناوری وی دی اس ال 2 معرفی شد که به واسطه آن سرعت دانلود و آپلود تا حد زیادی بهتر شد. برای این شبکه، از کابل‌ها و گلوگاه مسی با فرکانس بالاتر و 30 مگاهرتزی استفاده می‌شود که سرعت اینترنت را تا حد زیادی بیشتر می‌کند. به‌طوری‌که سرعت دانلود به 100 مگابایت خواهد رسید! البته این میزان سرعت تنها در شرایطی خواهد بود که 300 متر از مرکز و دکل مخابراتی فاصله داشته باشد.

    مقایسه adsl با فیبر نوری

    مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید مودم فیبر نوری 

    بررسی شبکه فیبر نوری و انواع این شبکه انتقال داده

    در ادامه مبحث تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL به بررسی شبکه فیبر نوری میپردازیم. شبکه فیبر نوری، همان‌طور که از نام آن مشخص است، از کابل‌های نوری به‌جای مسی برای انتقال داده استفاده می‌کند. تغییر این نوع کابل باعث شده است تا سرعت انتقال داده در این شبکه‌های فیبر نوری بی‌نظیر باشد. همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره شد، VDSL و VDSL2 هم به نوعی شبکه‌های فیبر نوری هستند. اما در برخی از بخش‌های آن‌ها از کابل‌های مسی استفاده شده است که سرعت اینترنت را تا حد زیادی در آن کاهش می‌دهد. در ادامه با انواع شبکه‌های فیبر نوری و مودم‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

    شبکه فیبر نوری FTTx و مودم‌های مخصوص آن

    فناوری FTTx را می‌توان نوعی شبکه فیبر نوری دانست که به صورت کامل بر مبنای همین شبکه بنا شده است. نام کامل این عبارت Fiber top the x است. البته x در این نام، به معنای متغیری است که می‌توان از جمله نمونه‌های آن به ساختمان و محله اشاره کرد.

    شبکه FTTH

    نوعی از شبکه فیبر نوری وجود دارد که به آن FTTH می‌گویند. در این شبکه مخابراتی، تمام زیرساخت‌ها و کابل‌کشی تا درب خانه بر پایه فیبر نوری انجام می‌شود. همچنین در داخل خانه و فضای کاری هم با کمک خرید پچ کورد فیبر نوری می‌توان اینترنت را با همین بستر به داخل انتقال داد. به دلیل اینکه شبکه FTTH کاملا بر پایه فیبر نوری بنا شده است، پهنای باند فیبر نوری عالی دارد و می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

    سرعت شبکه و مودم فیبر نوری FTTH به قدری بالا است که می‌توانید با آن سرعت 1 گیگابایت بر ثانیه را تجربه کنید. البته در صورت برخورداری از شرایط آرمانی، ممکن است سرعت انتقال داده شما به 10 گیگابایت هم برسد. طبق تحقیقاتی که روی FTTH انجام شده است، این فناوری توانایی رسیدن به 1 ترابایت بر ثانیه را هم در صورت استفاده از مودم مناسب دارد.

    شبکه و مودم  FTTB فیبر نوری در مقایسه با مودم ADSL

    نوع دیگری از شبکه FTTB از فیبر نوری وجود دارد که در زبان فارسی به آن فیبر تا ساختمان گفته می‌شود. در این نوع شبکه، کابل فیبر نوری تنها تا درب منزل مشترک کشیده می‌شود و در داخل ساختمان خبری از این فیبر نیست. به این معنی که در داخل، همچنان از کابل‌های مسی استفاده شده است. این نوع شبکه فیبر نوری و مودم‌های مخصوص آن سرعت انتقال داده پایین‌تری نسبت به FTTH دارند.

    بررسی ویژگی های مودم فیبر نوری

    بررسی تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL

    در این بخش به بررسی کلی تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL خواهیم پرداخت. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره استفاده از شبکه‌های اینترنتی وجود دارد این است که این شبکه‌ها به دلیل عدم نیاز به کابل‌کشی، بسیار اقتصادی هستند و برای راه‌اندازی آن‌ها نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. بلکه تنها کافی است یک مودم مخصوص ADSL را در کنار اشتراک آن خریداری کنید. در مقابل، برای اتصال به شبکه فیبر نوری نیاز به کابل‌کشی دارید و باید مودم مخصوص فیبر نوری را تهیه کنید که به مراتب قیمت بالاتری نسبت به مودم معمولی دارد.

    مودم‌های فیبر نوری شاید در ظاهر تفاوت چندانی با مودم‌های ADSL نداشته باشند، اما از نظر عملکردی و نوع پورت‌ها، این مودم‌ها کاملا متفاوت عمل می‌کنند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که به دلیل عملکرد متفاوت و استفاده از فناوری به‌روزتر در این مودم‌ها، مودم‌های فیبر نوری به مراتب قیمت بالاتری از مودم‌های معمولی دارند.

    نکته دیگری که درباره تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL وجود دارد این است که مودم‌های فیبر نوری از کانکتورها و پورت‌های جدیدتر و متفاوتی نسبت به ADSL استفاده می‌کنند. در نتیجه، برای راه‌اندازی این مدل مودم‌ها نیاز به کابل‌های کانکتور جدید دارید.

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    پچ کورد فیبر نوری چیست؟ | بررسی انواع پچ کورد فیبر نوری

    فرق فیبر نوری و adsl چیست؟

    فیبر نوری یا ADSL؛ کدام مودم را انتخاب کنیم؟

    در این مطلب به بررسی تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL پرداختیم. برای اینکه بتوانید از فیبر نوری در فضای مورد نظر استفاده کنید، باید با کمک کارشناس، کابل‌کشی و زیرساخت‌های لازم را برای دسترسی به این فناوری فراهم کنید. این در حالی است که مودم‌های ADSL به راحتی به خط تلفن متصل می‌شوند و نیازی به هیچ کابل‌کشی ندارند. در صورتی که زیرساخت فیبر نوری در ساختمان وجود داشته باشد، قطعا مودم های فیبر نوری کارکرد و مزایای بیشتری را ارائه می‌دهند. شما برای خرید انواع تجهیزات شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری می‌توانید به صفحات سایت ما در مجموعه سومیکو مراجعه کنید و در نهایت برای ثبت سفارش به صورت عمده و تک با شرکت تماس حاصل فرمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید