تفاوت ها و روابط بین OLT، ODN، ONU و ONT چیست؟

تفاوت ها و روابط بین OLT، ODN، ONU و ONT چیست؟

اسفند 15, 1400 توسط راهکارها در:
  • در سال های اخیر، استفاده از فیبرنوری برای خانه ها (FTTH) توسط شرکت های مخابراتی در سراسر جهان به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است و فناوری های توانمند به سرعت در حال توسعه هستند. PON اخیراً به دلیل هزینه کم و کارایی بالا توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در اینجا قصد داریم PON را معرفی کنیم که عمدتا شامل اجزای اصلی و فناوری مربوطه از جمله OLT، ONT، ONU و ODN است.

    شبکه نوری پسیو (PON) یک شبکه فیبر نوری است که از توپولوژی نقطه به چند نقطه و تقسیم‌ کننده‌های نوری برای تحویل داده‌ها از یک نقطه شروع به چندین نقطه پایانی استفاده می‌کند. 

    در صورت تمایل به خرید عمده انواع مودم می توانید به صفحه خرید مودم سولتک مراجعه کنید. 

    در ادامه به بررسی کلی این مفاهیم می پردازیم. 

    OLT چیست؟

    OLT یا به صورت کامل، Optical Line Terminal دستگاهی است که در شبکه‌های فیبر نوری، وظیفه مدیریت و توزیع سیگنال‌های نوری را بر عهده دارد. OLT در مرکز شبکه قرار دارد و به ONT یا ONU متصل است. در واقع OLT دستگاهی است که به عنوان نقطه پایانی ISP شما در شبکه نوری غیرفعال (PON) عمل می کند. OLT همچنین ارتباط بین PON و شبکه اصلی ISP شما را فراهم می کند. به زبان ساده، OLT تجهیزات مورد استفاده از ISP هاست. 

    OLT نقطه شروع شبکه نوری پسیو است که از طریق کابل های اترنت به یک سوئیچ متصل می شود. وظیفه اصلی OLT تبدیل، قاب بندی و ارسال سیگنال ها برای شبکه PON و هماهنگ کردن پایانه های شبکه نوری برای انتقال مشترک است. به طور کلی، تجهیزات OLT شامل رک، CSM (ماژول کنترل و سوئیچ)، ELM (ماژول لینک EPON، کارت PON)، ماژول های منبع تغذیه DC-48 ولت حفاظت از افزونگی یا یک ماژول منبع تغذیه AC 110/220 ولت، و فن ها هستند. در این قسمت‌ها، کارت PON و منبع تغذیه از Hot Swap پشتیبانی می‌کنند در حالی که ماژول دیگری در داخل آن تعبیه شده است. OLT دارای دو جهت شناور است: بالادست (دریافت انواع مختلف داده ها و ترافیک صوتی از کاربران) و پایین دست (دریافت ترافیک داده، صوتی و تصویری از شبکه مترو یا از یک شبکه طولانی مدت و ارسال آن به همه ماژول های ONT) . حداکثر فاصله پشتیبانی شده برای انتقال در سراسر ODN 20 کیلومتر است. 

    پیشنهاد می کنیم مقاله انواع مودم وای فای را هم مطالعه کنید. 

    ONT چیست؟

    Optical Network Terminal که به اختصار ONT نامیده می‌شود، دستگاهی است که برای تبدیل سیگنال نوری ارائه دهنده خدمات به سیگنال الکتریکی که توسط دستگاه‌های شما استفاده می‌شود، کاربرد دارد. اتصال امن بین LAN و کاربر و مدیریت کیفیت سرویس‌ها هم از جمله وظایف ONT است. ONT در برخی از جزئیات ریز، با ONU تفاوت‌هایی دارد.

    وجود ONT در هر شبکه فیبر نوری ضروری و مهم است. در واقع بدون ONT نمی‌توان از قابلیت‌های پرسرعت و پهنای باند بالای فیبر نوری استفاده کرد. به عبارتی ONT دستگاهی است که به عنوان نقطه پایانی زنجیره مخابراتی PON عمل می کند. 

    در صورت تمایل می توانید به صفحه خرید مودم 5g و خرید مودم 4G هم مراجعه کنید. 

    ONT چیست

    ONU چیست؟

    ONU مخفف Optical Network Unit است. این دستگاه در شبکه‌های فیبر نوری، وظیفه تبدیل سیگنال‌های نوری به سیگنال‌های الکتریکی را بر عهده دارد؛ ONU به OLT متصل است. ONU از دو بخش اپتیک و شبکه تشکیل شده است که بخش اپتیک مربوط به تبدیل سیگنال‌های نوری به سیگنال‌های الکتریکی و بخش شبکه مربوط به متصل کردن سیگنال‌های الکتریکی به شبکه محلی یا همان LAN است. 

    ONU سیگنال های نوری ارسال شده از طریق فیبرها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. و سپس این سیگنال های الکتریکی برای مشترکین جداگانه ارسال می شود. به طور کلی، فاصله یا شبکه دسترسی دیگری بین ONU و محل کاربر نهایی وجود دارد. علاوه بر این، ONU می‌تواند انواع مختلف داده‌های دریافتی را ارسال، جمع‌آوری و اصلاح کند و آن‌ها را به سمت OLT ارسال کند. OLT از تخصیص پهنای باند پشتیبانی می کند که امکان تحویل روان داده ها را به OLT می دهد، که معمولاً به صورت ناگهانی از مشتری می رسد. ONU را می توان با روش ها و انواع کابل های مختلفی مانند سیم مسی جفت تابیده، کابل کواکسیال، فیبر نوری یا از طریق Wi-Fi متصل کرد. 

    پیشنهاد می کنیم به صفحه خرید مودم فیبر نوری ONT هم مراجعه کنید. 

    ODN چیست؟

    ODN یا Optical Distribution Network وظیفه انتقال سیگنال‌های نوری را از OLT به ONU یا ONT را بر عهده دارد. ODN از اجزای مختلفی مانند فیبر نوری، اتصالات فیبر نوری، تجهیزات حفاظتی و تجهیزات توزیع نوری تشکیل شده است. فیبر نوری ODN، معمولا از نوع فیبر نوری تک‌حالت (Single-Mode Fiber) است. این نوع فیبر نوری، دارای قطر هسته‌ای کوچکی است و می‌تواند سیگنال‌های نوری را با سرعت بالا و کیفیت بالا منتقل کند. 

    ODN به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سیستم PON، کار انتقال نوری را برای اتصال فیزیکی ONU ها به OLT از 20 کیلومتر یا دورتر فراهم می کند. در داخل ODN، کابل‌های فیبر نوری، کانکتورهای فیبر نوری، تقسیم‌کننده‌های نوری غیرفعال و اجزای کمکی با یکدیگر همکاری می‌کنند. ODN بطور خاص دارای پنج بخش است که عبارتند از : فیبر تغذیه کننده، نقطه توزیع نوری، فیبر توزیع، نقطه دسترسی نوری و فیبر قطره. فیبر فیدر از قاب توزیع نوری (ODF) در اتاق مخابرات دفتر مرکزی شروع می شود و برای پوشش مسافت های طولانی به نقطه توزیع نوری ختم می شود. فیبر توزیع از نقطه توزیع نوری به نقطه دسترسی نوری، فیبرهای نوری را برای مناطق کنار خود توزیع می کند. فیبر قطره، نقطه دسترسی نوری را به پایانه‌ها (ONT) متصل می‌کند و باعث افت فیبر نوری به خانه‌های کاربر می‌شود. علاوه بر این، ODN مسیر بسیار ضروری برای انتقال داده های PON است و کیفیت آن به طور مستقیم بر عملکرد، قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری سیستم PON تأثیر می گذارد. 

    مطلب پیشنهادی: تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL 

    ODN چیست

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید