آموزش ضد هک کردن مودم | ترفندهای جلوگیری از هک وای فای (2023)

آموزش ضد هک کردن مودم | ترفندهای جلوگیری از هک وای فای (2023)

مهر 9, 1401 توسط راهکارها, مقالات در:
  • ترفندهای جلوگیری از هک مودم وای فای

    امروزه مودم‌های وای فای تقریباً در همه خانه‌ها پیدا می‌شوند و بیشتر افراد از این طریق به اینترنت دسترسی دارند. با توجه به ثابت بودن اینترنت وای فای و نمایش آن در بین شبکه‌های قابل اتصال در دیوایس‌های مختلف، مودم‌ها همیشه در معرض هک شدن قرار دارند. هک شدن وای فای سبب می‌شود تا افراد دیگر نیز بتوانند از سهم اینترنت شما استفاده کنند و به این واسطه سرعت کاهش یافته و حجم شما به سرعت تمام می‌شود. در چنین شرایطی احتمالاً سوال اصلی شما این است که چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم؟ در این مطلب قصد داریم ترفند‌های اصلی جلوگیری از هک وای فای را به شما بگوییم تا بتوانید با اجرای آن‌ها، عملیات ضد هک کردن مودم خود را به بهترین شکل انجام دهید.

    برای اطلاع از قیمت و انواع مدل مودم های موجود در سایت به صفحه خرید مودم مراجعه کنید. 

    ضد هک کردن مودم با رمزگذاری قوی و پیچیده

    کلید اصلی اتصال هر دستگاه به وای فای شما، رمز است و هر کاربری که رمز مودم را در اختیار داشته باشد به راحتی می‌تواند به شبکه اینترنت متصل شده و از آن استفاده کند. با توجه به این موضوع نوع رمزگذاری وای فای اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چه شما از رمز‌های ساده و پیش پا افتاده استفاده کنید، احتمال هک شدن وای فای بیشتر است. باید بدانید که هکر‌ها به راحتی می‌توانند با استفاده از عملیات‌هایی از قبیل کرک کردن، رمز‌های ساده و متوسط را پیدا کنند و به شبکه متصل شوند. از این رو سه نوع استاندارد برای امنیت شبکه‌های وای فای در نظر گرفته شده است؛ wpa، wpa2 و wpa3. استاندارد wpa پایین‌ترین سطح امنیت وای فای است و در این حالت رمزی برای ورود در نظر گرفته نمی‌شود و هر دیوایسی می‌تواند بدون نیاز به رمز به شبکه متصل شود. دو استاندارد بعدی به واسطه وجود رمز و پروتکل‌های پیشرفته‌تر سطح بالاتری از امنیت را برای شبکه فراهم می‌کنند. پس حتماً وای فای شما باید بر روی یکی از این دو مورد آخر تنظیم شود.

    به علاوه استفاده از رمز‌های ترکیبی سبب کاهش احتمال هک شدن وای فای می‌شود. بهتر است رمز شما دارای هر سه مورد حروف بزرگ و کوچک، عدد و علامت‌های متفرقه باشد. به عنوان مثال رمز mkhas569774#* بسیار قوی‌تر از 45999871 یا ngkajjsd است. همچنین سعی کنید تا سر حد امکان از مواردی مانند تاریخ تولد و شماره ثابت و همراه خود برای رمز استفاده نکنید تا شناسایی آن دشوارتر باشد. با توجه به همین نکات ساده می‌توانید باعث جلوگیری از هک وای فای خود شوید.

    پیشنهاد میکنیم مطلب راهنمای خرید مودم فیبر نوری را نیز مطالعه کنید.

    تغییر نام شبکه (SSID)

    هر مودم یا شبکه وای فای نام مشخصی دارد که بتوان آن را در بین دستگاه‌های مختلف شناسایی و به آن متصل شد. نام شبکه یا به اصطلاح ssid، ابتدا به صورت پیش فرض نام دستگاه مودم شما است و می‌بایست در حین راه‌اندازی شبکه اینترنت این نام را تغییر دهید. بهتر است نام شبکه خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که اطلاعات هویت و شخصیتان در آن وجود نداشته باشد. به عنوان مثال پیشنهاد می‌کنیم نام یا نام خانوادگی خود را به عنوان اسم وای فای انتخاب نکنید و همچنین شماره تلفن ثابت یا همراه و تاریخ تولد را نیز در آن نگنجانید؛ چرا که ممکن است بر اساس این اطلاعات هکر‌ها بتوانند به اطلاعات شخصی‌تان دسترسی پیدا کنند و به راحتی متوجه شوند که شبکه مورد نظر متعلق به چه فردی است و شاید از همین طریق رمز هم قابل استخراج باشد. از دیگر راه برای ضد هک کردن مودم تغییر نام شبکه یا ssid است.

    جلوگیری از هک وای فای

    مخفی‌ سازی وای فای

    دیگر ترفند جلوگیری از هک وای فای مخفی کردن یا به اصطلاح هیدن کردن شبکه است. در تمام مودم‌ها قابلیتی برای مخفی‌سازی شبکه وای فای در بین لیست دستگاه‌های قابل مشاهده در دیوایس‌های مختلف وجود دارد. با استفاده از این قابلیت شما می‌توانید کاری کنید که نام شبکه شما در لیست دستگاه‌های دیگر قابل مشاهده نباشد و از این طریق می‌توانند از وجود شبکه شما در اطراف خود مطلع شوند. در چنین شرایطی برای اتصال ابتدا باید با استفاده از ssid نام شبکه را به لیست وای فای افزود و سپس با استفاده از رمز به آن متصل شد. هیدن کردن مودم‌های مختلف بسته به مدل دستگاه متغیر است و به طور کلی شما می‌توانید با مراجعه به تنظیمات وای فای خود در بخش مربوط به امنیت این قابلیت را فعال کنید.

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    انواع مودم وای فای را بشناسید (جامع) | معرفی بهترین مودم های خانگی

    جلوگیری از هک وای فای با تغییر دادن IP پیش‌فرض

    یکی دیگر از روش‌های اصلی ضد هک کردن مودم وای فای تغییر آی پی پیش فرض شبکه است. برای تغییر آی پی دستگاه ابتدا باید یکی از دو آدرس ۱۹۲. ۱۶۸. ۱. ۱ و ۱۹۲. ۱۶۸. ۰. ۱ را در مرورگر تایپ کرده و وارد آن شوید. حالا باید رمز عبور و نام کاربری مودم خود را وارد کنید تا بتوانید به صفحه تنظیمات وارد شوید. حالا می‌توانید از بخش NETWORK به قسمت LAN بروید و آی پی مورد نظر خود را در بخش مربوطه وارد کنید و در نهایت گزینه سیو را بزنید. بعد از تغییر، حالا شما باید به منظور ورود به پنل کاربری مودم خود آی پی جدید را سرچ کنید. با این کار دیگر هکر‌ها نمی‌توانند توسط دو آدرس ساده بالا به پنل کاربری شما نفوذ کرده و رمز آن را استخراج کنند.

    تعویض رمز دوره‌ ای

    دیگر روشی که برای ضد هک کردن وای فای پیشنهاد می‌شود، تعویض رمز به صورت دوره‌ای است. بهتر است در دوره‌های هفتگی یا ماهانه با توجه به نکات ذکر شده رمز وای فای خود را تغییر دهید تا در صورت هک شدن، بتوانید از ادامه فعالیت‌های هکر جلوگیری کنید. تغییر رمز عبور وای فای از طریق پنل تنظیمات به سادگی قابل انجام است و پیچیدگی خاصی ندارد.

    برای خرید مودم adsl، فیبر نوری، vdsl و… با شرمت سومیکو تماس حاصل فرمایید. 

    ضد هک کردن مودم با استفاده از firewall

    در پاسخ به سوال چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم، می‌توانیم روش موثر استفاده از فایروال را پیشنهاد دهیم. در حال حاضر در اکثر مودم‌های وای فای قابلیت فایروال به صورت پیش فرض فعال است، اما باید بدانید که غیر از نسخه‌های نرم‌افزاری فایروال‌های سخت‌افزاری نیز به این منظور موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. فایروال‌های نرم‌افزاری معمولاً بر روی لپ تاپ و کامپیوتر نصب و اجرا می‌شوند و از این طریق مانع هک شدن و ورود ناشناس کاربران مختلف به شبکه اینترنت می‌شوند. به طور کلی فایروال بسته به اطلاعاتی که در اختیار دارد ورود کاربران و دیوایس‌های مختلف به شبکه را کنترل می‌کند و در صورت مشاهده موارد مشکوک و تلاش‌های مکرر، دیوایس‌های مربوطه را مسدود و محدود کند. فایروال‌های سخت‌افزاری نیز بر روی مودم و روتر نصب می‌شوند و پردازش دقیق‌تری دارند و سطح امنیت را تا حد زیادی بالا می‌برند.

    چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنم؟

    خاموش کردن Wi-Fi در صورت عدم استفاده

    به عنوان آخرین مورد از ترفند‌های ضد هک کردن مودم وای فای می‌توانیم به خاموش کردن مودم در شرایطی که از آن استفاده نمی‌کنید اشاره کنیم که ترفندی موثر و مهم است. در واقع بهتر است در شرایطی که خارج از منزل هستید یا به هر دلیلی برای مدتی به وای فای نیاز ندارید، مودم را خاموش کنید تا هکر نتواند در آن شرایط با تلاش‌های مکرر به شبکه شما متصل شود. در واقع هکر‌ها ممکن است در غیاب شما سعی کنند تا با اجرای عملیات‌های مختلف به وای فای نفوذ کنند و شما از این طریق می‌توانید از این کار جلوگیری کنید. همچنین توجه داشته باشید که خاموش کردن مقطعی مودم سبب جلوگیری از آسیب دیدن و خرابی دستگاه در هنگام نوسانات برق نیز می‌شود.

    شما میتوانید با مراجعه به صفحه خرید پچ کورد فیبر نوری انواع محصولات موجود را مشاهده کنید. 

    وای فای خود را ضد هک کنید!

    در این مطلب سعی کردیم تمام ترفند‌های اصلی جلوگیری از هک وای فای را ذکر کنیم و به سوال چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم، پاسخ مناسبی دهیم. برای ضد هک کردن مودم خود حتما به موارد ذکر شده توجه کافی داشته باشید و سعی کنید تا تمام پروتکل‌ها و مراحل امنیتی را اجرا کنید. با اجرای این ترفند‌ها و راهکار‌ها تقریباً احتمال هک وای فای به صفر می‌رسد و با خیال راحت و بدون وجود دغدغه فکری می‌توانید از شبکه اینترنت خود نهایت استفاده را ببرید و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

    همچنین در صورت تمایل به خرید انواع مودم‌ وای فای می‌توانید با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید و از مشاوره پیش از فروش رایگان خود بهره‌مند شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید