کانکتور فیبر نوری چیست؟ | انواع اتصالات فیبر نوری + کاربردها

کانکتور فیبر نوری چیست؟ | انواع اتصالات فیبر نوری + کاربردها

بهمن 20, 1401 توسط مقالات در:
  • نگاهی به کانکتور های فیبر نوری

    در سال‌های اخیر کانکتورهای فیبر نوری جایگزین کابل‌های مسی شدند. کانکتورهای E2000، SC، LC، FC، OPTI-JACK، SMA و ST از رایج‌ترین کانکتورهای بازار هستند که کاربردهای بالایی برای اتصالات فیبر نوری دارند. کانکتورهای DIN از کانکتورهای پرکاربرد در زمینه الکترونیکی هستند. در این میان کانکتور FC سازگاری کامل با انواع فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود دارد. کانکتورهای LC که نام دیگر آن‌ها کانکتور لوسنت است در دو نوع داپلکس و سیمپلکس ساخته می‌شوند و یک مدل آن‌ها دارای فرول 1.5 میلی‌متری و ابعادی کوچک یا نصف کانکتورهای دیگر است.

    کانکتور فیبر نوری چیست؟

    در حال حاضر انواع کانکتور در بازار وجود دارند که بسیاری از آن‌ها مخصوص فیبر نوری هستند. از جمله کانکتورهای فیبر نوری می‌توان به LC، FC، ST، SC، MTP، E2000 و Opti-Jack اشاره کرد. هرکدام از این کانکتورها دارای ویژگی‌های ظاهری و عملکردی متفاوتی هستند که باید مطابق با نیاز خود آن‌ها را خریداری کنید. آیا می‌دانید کانکتور چیست؟ هرکدام از این نوع کانکتورها چه کاربردی دارند؟ کدام کانکتور مناسب کار شما است؟ چند نوع پچ کورد فیبر نوری برای کانکتورهای فیبر نوری وجود دارند؟ برای پاسخ به این سوالات، در این مطلب از مجموعه سومیکو با ما همراه باشید.

    کاربرد کانکتور فیبر نوری چیست؟

    کاربرد کانکتور فیبر نوری چسیت؟

    فیبر نوری را می‌توان انقلابی در شبکه اینترنت و به طور کلی، شبکه انتقال داده دانست. با معرفی این فناوری، سرعت انتقال داده چندین برابر شد و در حال حاضر می‌توانید از انواع شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری مطابق با نیاز خود استفاده کنید.

    در بازار انواع کانکتورهای فیبر نوری وجود دارند که می‌توانید مطابق با نیاز خود آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. هرکدام از این کانکتورها دارای وظیفه و ویژگی‌های خاص خود هستند. توصیه می‌کنیم برای انتخاب کانکتور مناسب حتما با یک کارشناس شبکه صحبت کنید.

    مطلب پیشنهادی: پهنای باند فیبر نوری چقدر است؟ 

    معرفی انواع کانکتور های فیبر نوری

    امروزه کانکتورهای فیبر نوری دارای انواع مختلفی هستند که انسان‌ها می‌توانند باتوجه به نیاز خود از انواع کانکتورهای فیبر نوری استفاده کنند. از جمله کانکتورهای پرکاربرد فیبر نوری می‌توان به کانکتورهای MU، SC، SMA، ST، MPO، FC، LC و DIN اشاره کرد. البته فیبرهای نوری پلاستیکی، سیستم‌های سازمانی، بیونیک و رابط داده نیز از رایج‌ترین کانکتورها هستند. در ادامه مطالب می‌توانید با کاربردها و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها آشنا شوید.

    انواع کانکتور فیبر نوری

    کانکتور مدل SC

    کانکتور SC از پرکاربردترین و رایج‌ترین کانکتورهای فیبر نوری به ‌شمار می‌رود که کارآیی بالایی دارد و در دو مدل دوقلو Simplex و مدل تک‌قلو Doblex ساخته می‌شود. از کانکتورهای SC می‌توانید برای فیبرهای نوری چندحالته و دوحالته استفاده کنید. این‌کانکتور دارای شعاع 2.5 میلی‌متری بوده که نوع مکانیزم باز و بسته آن به صورت کششی و فشاری است. مقاومت فشاری بالا و قیمت مناسب از ویژگی‌های ممتاز کانکتور SC است. از این کانکتور می‌توانید برای ایجاد ارتباط Dublex استفاده کنید و در صورت نیاز آن را خارج‌کرده و کانکتور دیگری را جایگزین نمایید. کانکتور SC به دلیل عملکرد عالی که داشت، توانست چند دهه به عنوان محبوب‌ترین نوع کابل فیبر نوری شناخته شود.

    کانکتور فیبر نوری مدل SC

     

    کانکتور مدل MU

    کانکتور MU ظاهری مشابه با کانکتور SC دارد و همانند آن دارای فرولی در اندازه 2.5 میلی‌متری است. همچنین این کانکتور بدنه نازک و کوچکی دارد که برای استفاده در اتصالات فیبر نوری با تراکم بالا بسیار مناسب است. عملکرد کانکتور MU بسیار بالا است و مدل تک فیبری آن می‌تواند دو برابر بیشتر تراکم در مقابله با کانکتورهای SC را تامین نماید.

    کانکتور فیبر نوری مدل MU

    کانکتور مدل MTP

    کانکتور MTP از کانکتورهای فیبر نوری سازگاری است که اتصال قابل اطمینانی داشته و می‌تواند 12 فیبر نوری را تامین نماید. بست‌های کانکتورهای MPT به صورت 4 و 8 فیبری هستند که زاویه آن‌ها 8 درجه پولیش است. از کانکتور مدل MTP بیشتر برای اتصال‌های مخابراتی استفاده می‌شود و در این زمینه کاربرد بالایی دارد. این نوع کانکتور در مدل Singlemode در دسترس است.

    کانکتور فیبر نوری مدل MTP

    کانکتور LC

    اگر عبارت کانکتور چیست را جست و جو کنید، متوجه می‌شوید که نوعی از این کابل در بازار وجود دارد که به آن کانکتور لوسنت یا LC می‌گویند. این کانکتور یک فرول 1.25 میلی‌متری دارد که ابعاد آن تقریبا نصف LC است. به همین خاطر، به این کانکتورها کانکتور کوچک هم گفته می‌شود. همچنین کانکتورهای لوسنت دارای دو نوع سیمپلکس و داپلکس هم هستند که در فرولشان با هم تفاوت دارند.

    پیشنهاد می کنیم به صفحه خرید مودم ONT هم مراجعه کنید.

    کانکتور فیبر نوری مدل LC

    کانکتور مدل FC

    کانکتور FC توسط NTT ژاپن ساخته شده که دارای روکشی فلزی است. این‌کانکتور مناسب برای ارتباط‌های از راه دور است که می‌تواند باعث تامین نیروی لازم‌ برای  قطعی عملکرد غیر نوری شده و دارای فرول 2.5 میلی‌متری است. کانکتور FC ساختار و طراحی بسیار ساده‌ای دارد؛ اما مدل نصب آن‌ کمی‌ پیچیده است. این کانکتور برای اتصال رشته‌ای با دوام بالا طراحی شده است. همچنین FIS این کانکتور دارای بست‌های آلیاژ با قابلیت ضدزنگ است.

    کانکتور فیبر نوری مدل FC

    کانکتور ST

    این کانکتور از انواع کانکتور فیبر نوری بوده که دارای یک‌ اتصال با ظاهری مشابه نیزه دارد. اتصال نیزه‌ای کانکتور دارای پیچ و‌ مهره با بستی در اندازه 2.5 میلی‌متر است. از ویژگی‌های کانکتور ST می‌توان به دوام بالا، نصب و راه‌اندازی آسان و با اطمینان کامل کانکتور اشاره کرد. کانکتور ST در MULTIMODE و Single Mode در دسترس است و به دلیل نصب آسانی که دارد به نصب‌کننده‌ها این امکان را فراهم‌ می‌سازد تا به راحتی پشت بدنه کانکتور را به سمت داخلی جلد آن و Kevlar پیچ دهند.

    در صورت تمایل میتوانید به صفحه خرید مودم ADSL هم مراجعه کنید.

    کانکتور فیبر نوری مدل ST

    کانکتور مدل DIN

    کانکتور مدل DIN از کانکتورهای الکترونیکی در بازار بوده که در حوالی سال 1970 میلادی ساخته شد. این‌کانکتور طبق استاندارهای آلمانی در موسسه Deutsches institut fur Normung ساخته و طراحی شده به همین دلیل نام آن را دی آی ان گذاشتند. ناگفته نماند که این‌ کانکتور دارای بیش از 4 نوع استاندارد است که تنها می‌توان از طریق کد روی کانکتور، نوع استاندارد آن را دانست. به‌طور معمول شکل ظاهری کانکتورهای Din به صورت دایره‌ای است که فرول سرامیکی در اندازه 2.5 میلی‌متری دارد. شما می‌توانید کانکتور DIN را در مدل‌های سینگل مود و مالتی مود تهیه کنید و از آن برای ابزارهای MIDI یا صفحه کلید PC و ابزارهای دیگر استفاده نمایید.

    کانکتور فیبر نوری مدل DIN

    مطلب پیشنهادی: تفاوت مودم فیبر نوری و adsl 

    کانکتور MPO

    با جست و جوی عبارت “کانکتور چیست”، انواع مختلف آن برای شما نمایش داده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کانکتور MPO اشاره کرد. عبارت MPO به منزله Multi Fiber Push On است که از ترکیب چند فیبر نوری فشرده ساخته می‌شود. بسته به میزان کاربرد، کانکتورهای ام پی او می‌توانند 12 تا 24 فیبر نوری را شامل شوند.

    کانکتور فیبر نوری مدل MPO

    کانکتور MT-RJ

    نوع دیگری از کانتورهای مخصوص فیبر نوری، کانکتور نوع MT-RJ است که نام کامل آن Mechanical Transfer Registered Jack می‌باشد. این نوع کانکتور مدل توسعه یافته کانکتور MT و RJ است به همین خاطر به آن کانکتور MT-RJ گفته می‌شود. از این کابل می‌توان برای انواع فیبرهای سینگل مود و مالتی مود استفاده کرد. از جمله برجسته‌ترین ویژگی‌های کابل MT-RJ هم داپلکس است و می‌تواند دو فیبر را درون یک کانکتور قرار دهد.

    پیشنهاد میکنیم به صفحه خرید مودم 4G هم مراجعه کنید.

    کانکتور فیبر نوری مدل MT-RJ

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    راهنمای خرید مودم فیبر نوری | معرفی بهترین مودم فیبر نوری

    کانکتورهای فیبر نوری پلاستیکی

    در بازار برخی کانکتورهای فیبر نوری وجود دارند که مخصوص فیبرهای پلاستیکی هستند. این کابل‌ها نسبت به نمونه‌های شیشه‌ای، ابعاد و وزن متفاوتی دارند و با قطر Core متفاوتی ساخته می‌شوند. همچنین می‌توان آن‌ها را در دو نوع استاندارد و اختصاصی خریداری کرد.

    برای خرید پچ کورد فیبر نوری با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید. 

    همه چیز درباره کانکتورهای فیبر نوری

    پیشنهاد میکنیم به صفحه مودم سولتک هم مراجعه کنید.

    سومیکو؛ مرجع خرید انواع کابل‌ها و کانکتورهای فیبر نوری

    کانکتورهای LC، FC، ST، SC، MTP، E2000 و Opti-Jack از جمله کانکتورهای مخصوص فیبر نوری هستند. شما می‌توانید انواع این کانکتورها را از مجموعه سومیکو خریداری کنید. البته باید حتما قبل از خرید، درباره انواع کاربرد کانکتور اطلاعات لازم را داشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است کانکتوری را خریداری کنید که کارآمد نیست. برای اطلاع از قیمت ها و خرید انواع کانکتور فیبر نوری میتوانید با شرکت سومیکو تماس بگیرید و بعد از دریافت مشاوره تخصصی پیش از فروش، سفارش خودتان را به صورت عمده و تک ثبت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید