بررسی تفاوت های مودم و روتر از جوانب مختلف

بررسی تفاوت های مودم و روتر از جوانب مختلف

اسفند 26, 1401 توسط مقالات در:
  • مقایسه روتر با مودم از جوانب مختلف

    به طور کلی انواع تجهیزات فیزیکی شبکه در روند ارسال و دریافت اطلاعات کاربرد دارند. سوییچ، اکسس‌پوینت، مودم، روتر و هاب همگی جزو تجهیزات فیزیکی شبکه به حساب می‌آیند. هر یک از این‌ها در شرایط مختلف کاربردهای خاص خود را داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بین این تجهیزات، مودم و روتر بسیار رایج هستند و تقریباً در تمام سازمان‌ها و ادارات و همچنین منازل یافت می‌شوند. باید بدانیم که معمولاً نام و کاربرد مودم‌ها و روترها با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود و گاهی نمی‌توان این دو تجهیزات را از لحاظ کاربرد و ویژگی از یکدیگر تشخیص داد. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت مودم و روتر بپردازیم و هر یک از این تجهیزات را به اختصار مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید اطلاعات کافی را در این زمینه کسب کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مطلب جامع انواع مودم وای فای را مطالعه کنید.

    شما میتوانید برای اطلاع از قیمت ها و خرید مودم vdsl، مودم adsl و… با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید.

    مودم چیست؟

    در زمان راه‌اندازی بستر اتصال به اینترنت و فراگیر شدن آن، نیاز بود تا با استفاده از خطوط سیم تلفن در مکان‌های مختلف، داده‌های تولیدشده توسط دستگاه‌هایی از قبیل لپ‌تاپ و کامپیوتر از طریق سیم تلفن منتقل شوند. با توجه به اینکه تمام ارتباطات صوتی توسط ولتاژهای آنالوگ ایجاد می‌شدند، نیاز بود تا به واسطه یک دستگاه، داده‌های دیجیتال تولیدشده توسط کامپیوتر، به داده‌های قابل انتقال آنالوگ تبدیل شوند. همچنین در سمت گیرنده هم لازم بود این داده‌های آنالوگ انتقالی مجدداً به داده های دیجیتال تبدیل شده و به این شکل از طریق سیم منتقل شوند.

    در نتیجه دستگاهی به نام مودم طراحی شده تا وظیفه تبدیل داده‌ها و انتقال آن‌ها را بین خطوط تلفن و کامپیوتر بر عهده داشته باشد. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که وظیفه و کاربرد اصلی مودم مودلاسیون داده‌های آنالوگ به داده‌های دیجیتال و برعکس است. برای اینکه یک مودم بتواند عملکرد صحیح داشته باشد، از یک سمت به کامپیوتر و از سمت دیگر به سیم تلفن متصل می‌شود. پس با این حساب مودم یک پل ارتباطی و رابط هوشمند برای تبدیل و انتقال داده‌ها است و شرایط اتصال به اینترنت را برای کاربران تحت یک شبکه فراهم می‌کند.

    فرق مودم و روتر چیست؟

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    راهنمای جامع انتخاب مودم ADSL + نکات مهم

    روتر چیست؟

    در واقع یک روتر وظیفه دارد تا داده‌های اینترنتی در حال انتقال تحت شبکه را مسیریابی کند. یک روتر دارای چند پورت است که بر روی هر یک از آن‌ها یک درگاه LAN تعبیه شده است. در نتیجه اگر دو مکان A و B را در نظر بگیریم، تمام دستگاه‌های متصل در مکان A توسط یک سوئیچ به همدیگر متصل شده‌اند و همچنین دستگاه‌های متصل در مکان B هم به همین صورت. در نتیجه اگر قرار باشد تا از مکان A داده‌هایی به مکان B منتقل شود ابتدا داده ارسالی پس از عبور از سوئیچ وارد روتر شده و روتر وظیفه دارد تا با توجه به آدرس موردنظر یعنی مکان B، داده‌های انتقالی را به این مکان ارسال کند. در واقع روتر با  مسیریابی، انتقال داده از یک مکان یا شبکه به شبکه دیگر را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر روتر یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های ارتباطی اینترنتی به حساب می‌آید که با اتصال چند شبکه محلی کوچک به یکدیگر و همچنین مسیریابی دیتاهای ارسالی، مجموعه‌ای از شبکه‌های اینترنتی بزرگ را شکل می‌دهد و بستر انتقال داده بین این شبکه‌ها را فراهم می‌کند.

    تفاوت مودم و روتر

    حالا که با تعریف کلی و وظایف این دستگاه‌ها آشنا شدید، در ادامه چند تفاوت مودم و روتر را ذکر می‌کنیم.

    • روتر می‌تواند یک شبکه محلی ایجاد کند در حالی که مودم قابلیت راه‌اندازی شبکه محلی را ندارد.
    • با استفاده از روتر می‌توان ترافیک ارسالی تحت شبکه وای‌فای را رصد و مدیریت کرد، اما با استفاده از مودم این امکان وجود ندارد.
    • مودم به صورت مستقیم به اینترنت متصل می‌شود، اما این در حالی است که روتر برای اتصال به شبکه اینترنت به یک مودم احتیاج دارد.
    • مودم قابلیت رمز گوشی سیگنال سرویس‌دهنده ISP را دارد، اما روتر نمی‌تواند سیگنال‌های دریافتی ISP را رمزگشایی کند.
    • با استفاده از روتر می‌توان بستر مناسبی برای تقسیم میزان اتصال اینترنت بین چند دستگاه را فراهم کرد، اما توسط مودم نمی‌توان چندین دستگاه را به اینترنت متصل کرد.

    بررسی تفاوت های مودم و روتر

    در راستای این موضوع، مطلب زیر هم میتواند برای شما مفید باشد: 

    بیشتر بخوانید:
    تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

    مودم-روتر چیست؟

    در ادامه مبحث تفاوت مودم و روتر، می‌خواهیم به یک دستگاه ترکیبی در این زمینه بپردازیم و آن را بررس کنیم؛ یعنی مودم-روتر.

    در واقع دستگاهی به نام مودم-روتر وجود دارد که همه این قابلیت‌های ذکر شده را در خود جای داده است. در واقع شما با استفاده از یک مودم-روتر می‌توانید تنها با داشتن یک دستگاه واحد به جای دو دستگاه، بستر اتصال به اینترنت را راه‌اندازی کرده و به صورت بهینه عمل کنید.

    به طور کلی در شرایطی که نیاز به تقسیم ترافیک تحت شبکه اینترنت باشد، استفاده از یک مودم-روتر گزینه به‌صرفه و بهینه‌ای به حساب می‌آید. چرا که هم می‌تواند توسط آن قابلیت اتصال به اینترنت را فراهم کنید و هم برای مدیریت و توزیع ترافیک از این دستگاه استفاده کنید. از آنجایی که مودم-روتر هر دو قابلیت موجود در مودم‌ها و روترها را در اختیار شما قرار می‌دهد، معمولا قیمت بالاتری دارد. اما با توجه به کارایی می‌توانیم بگوییم که قیمت آن به نسبت کاربرد دستگاه، معقول و مناسب است.

    مقایسه مودم با روتر

    پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

    بیشتر بخوانید:
    آموزش ضد هک کردن مودم | ترفندهای جلوگیری از هک وای فای (2023)

    نحوه عملکرد مودم-روتر

    جالب است بدانید که امروزه بسیاری از مودم‌های adsl که در بازار وجود دارند، در واقع یک مودم-روتر به حساب می‌آیند. مودم‌های معمولی صرفاً دارای دو پورت هستند که از طریق آن‌ها داده‌های آنالوگ از طریق سیم تلفن دریافت شده و از طریق یک پورت خروجی به سمت کامپیوتر هدایت می‌شوند. اما در یک دستگاه مودم-روتر چند پورت LAN، یک پورت DSL و یک آنتن وای‌فای وجود دارد. در نتیجه مودم یا بهتر است بگوییم مودم-روتر شما در درجه اول یک سوئیچ به حساب می‌آید که دیوایس‌های مختلف از قبیل کامپیوتر و لپ‌تاپ از طریق وای‌فای و پورت‌های LAN به آن متصل می‌شوند. سپس در مرحله بعد، تمام این اتصالات تحت شبکه محلی با یک IP مشخص به عنوان یک پورت روتر تعیین می‌شوند. از طرفی پورت دیگر روتر یک پورت خروجی خواهد بود که برای انتقال داده‌های دیجیتال مودم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پورت DSL موجود در مودم-روتر که سیم تلفن به آن متصل می‌شود نقش همان پورت آنالوگ مودم را دارد. پس با این حساب مودم روتر شما هم یک سوئیچ است و هم یک مودم و روتر.

    برای خرید مودم 4G LTE میتوانید به صفحه مربوطه مراجعه کرده و مدل های موجود را مشاهده کنید.

    در آخر مودم یا روتر؟

    در این مطلب سعی کردیم تفاوت مودم و روتر و همچنین کاربرد و ویژگی‌های هر یک از این دو دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین متوجه شدید که به احتمال زیاد دستگاه مودم موجود در منزل شما هم یک مودم-روتر است که هر دو دسته از قابلیت‌های ذکرشده را در خود جای داده است. به طور کلی استفاده از یک مودم-روتر در شرایطی که نیاز باشد ترافیک شبکه رصد، مدیریت و تقسیم‌بندی شود، بسیار به‌صرفه‌تر و بهینه‌تر است. همچنین اگر به این قابلیت نیاز ندارید، خرید یک مودم معمولی هم می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. در واقع اگر تعداد سرویس‌گیرنده‌های شبکه شما زیاد باشد یا قصد داشته باشید از فایروال‌های سخت‌افزاری استفاده کنید، وجود یک روتر یا به عبارتی مودم-روتر الزامی است.

    در صورت تمایل به خرید انواع مودم ADSL، VDSL، LTE و… می‌توانید به صفحه محصولات سایت مراجعه کنید و هر یک از محصولات موجود را همراه با اطلاعات کامل مشاهده کنید. همچنین برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها، دریافت مشاوره پیش از خرید و همچنین ثبت سفارش عمده و تکی انواع محصولات موجود در سایت، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکرشده با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان، شما را راهنمایی کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید