تفاوت adsl و vdsl چیست؟ | بررسی فرق ها + معرفی بهترین گزینه

تفاوت adsl و vdsl چیست؟ | بررسی فرق ها + معرفی بهترین گزینه

فروردین 21, 1402 توسط مقالات در:
  • Adsl مخفف کلمه Asymmetric Digital Subscriber Line و Vdsl مخفف کلمه Very High Bitrate Digital Subscriber Line است. Vdsl فناوری جدیدی برای اتصال به اینترنت و انتقال داده‌ها با سرعتی بالا در زمانی کوتاه است که تفاوت‌هایی در زمینه کاربرد و سرعت با مودم Adsl دارد. مودم Vdsl برخلاف مودم Adsl فناوری متفاوتی دارد و سرعت آپلود دانلود آن بسیار بالاتر است، ازاین‌رو مناسب برای برگزاری آنلاین جلساتی متعدد و استفاده از برنامه‌هایی با پهنای باند بالا است. مودم‌های Vdsl پهنای باند بیشتری را در مقایسه با فیبر نوری و مودم‌های Adsl برای کاربر ارائه می‌دهند. ناگفته نماند که Vdsl به‌دلیل کاربرد بیشتر و سرعت بالاتر قیمت بیشتری از Adsl دارد؛ اما تنها به خطوط مسی و فیبر نوری متصل می‌شود.

    برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله جامع انواع مودم وای فای را هم مطالعه کنید. 

    همچنین برای مشاهده مشخصات انواع مودم های شرکت سومیکو میتوانید به صفحه مودم سولتک مراجعه کنید.

    ADSL چیست؟

    ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line است که نوعی فناوری اتصال اینترنت پهن باند به حساب می‌آید. این فناوری از خطوط تلفن موجود برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل سرعت انتقال داده در فناوری ADSL بالاتر از اتصالات تلفنی سنتی است. در نتیجه این فناوری به طور گسترده برای دسترسی به اینترنت خانگی و اداری در سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مودم ADSL هم دستگاهی است که به خط تلفن، رایانه یا روتر شما متصل می‌شود و به این صورت امکان اتصال به اینترنت تحت فناوری adsl را فراهم می‌کند.

    فناوری ADSL نامتقارن است؛ به این معنی که سرعت دانلود بیشتری نسبت به سرعت آپلود دارد. این ویژگی به این دلیل است که بیشتر استفاده اینترنت به دانلود ویدیوها و فایل‌ها اختصاص دارد. در واقع این فناوری، پهنای باند بیشتری را برای دانلودها نسبت به آپلودها در نظر می‌گیرد و از این رو سرعت دانلود نسبتاً بیشتر خواهد بود. البته باید بدانید که سرعت اصلی اینترنت ADSL بسته به عواملی مانند کیفیت و طول خط تلفن، تعداد کاربران شبکه و نوع مودم می‌تواند متغیر باشد.

    برای خرید انواع مدل ها از تولید کننده مودم Adsl میتوانید با شرکت سومیکو تماس حاصل فرمایید. 

    تفاوت های vdsl و adsl

    VDSL چیست؟

    VDSL مخفف عبارت Very High Bitrate Digital Subscriber Line بوده که نوعی جدیدتری از فناوری‌های اتصال به اینترنت است. این فناوری هم مانند adsl از خطوط تلفن موجود برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. VDSL سرعت انتقال داده‌های بیشتری را نسبت به ADSL ارائه می‌دهد و به همین دلیل، برای فعالیت‌هایی مانند پخش آنلاین ویدیو، اجرای بازی‌های آنلاین و انتقال و آپلود فایل‌های حجیم که به پهنای باند بیشتری احتیاج دارند، گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

    بر خلاف adsl، فناوری VDSL متقارن است؛ به این معنی که سرعت دانلود و آپلود برابری را ارائه می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود تا اینترنت vdsl برای انجام فعالیت‌هایی مانند کنفرانس ویدیویی هم مناسب و پرسرعت باشد. همچنین میزان سرعت اینترنت VDSL هم به عواملی مانند کیفیت و طول خط تلفن، تعداد کاربران در شبکه، نوع فناوری VDSL و مواردی از این قبیل بستگی دارد.

    فرق adsl با vdsl

    تفاوت مودم adsl و vdsl چیست؟

    حالا که به طور کلی با ساختار و نحوه عملکرد این دو فناوری آشنا شدید، در ادامه به بررسی تفاوت مودم adsl و vdsl از جوانب مختلف می‌پردازیم.

     

    تفاوت های مودم Adsl با Vdsl

    فرق Vdsl با Adsl در نحوه کارکرد، کاربردها، نوع خطوط متصل، سرعت دانلود و آپلود و… است. مودم‌های Adsl از طریق خطوط مسی می‌توانند مقادیر بسیاری از داده‌ها را انتقال دهند و این اتصال بسیار مقرون‌به‌صرفه است. در واقع افراد می‌توانند در حین مکالمه، بدون وقفه‌ای از اینترنت پرسرعت استفاده کنند. مودم Adsl هزینه پایین، نصب سریع و نگهداری آسان‌تری دارد. مودم‌های Vdsl سریع‌تر می‌توانند داده‌ها را انتقال دهند و مسافت کوتاه با سرعتی بالاتر از مودم Adsl دارند. پیوسته بودن اتصال پهنای باند Adsl باصرفه بوده و برای استارتاپ‌ها انتخاب خوبی است. در واقع Adsl می‌تواند مسافت 18000 فوت را پوشش دهد، اما نرخ داده‌های آن کم‌تر از مودم Vdsl است؛ زیرا Vdsl مسافتی تا 4500 دارد.

    Vdsl به‌دلیل داشتن فناوری جدیدتر می‌تواند سیگنال اینترنت را بهتر انتقال دهد و سرعت بالاتری داشته باشد. سرعت دانلود و آپلود از دیگر تفاوت مودم adsl با vdsl است. سرعت دانلود مودم Vdsl برابر با 300 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود آن 40 مگابایت بر ثانیه است، اما سرعت دانلود Adsl برابر با 40 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود آن 1 مگابایت بر ثانیه است. شما می‌توانید از مودم Vdsl برای تماشای ویدیوهای یوتیوب استفاده کنید و آپلود فایل و دانلود فیلم را با سرعت بالا و بدون وقفه‌ای انجام دهید. در جدول زیر می‌توانید با تفاوت‌های دیگر مودم Adsl و vdsl با فیبر نوری آشنا شوید:

    مقایسه مودم Adsl مودم Vdsl فیبر نوری
    سرعت دانلود 40 مگابایت در ثانیه 300 مگابایت در ثانیه به صورت تئوری 1 گیگ و به صورت واقعی 300 مگابایت در ثانیه
    سرعت آپلود 1 مگابایت در ثانیه 40 مگابایت در ثانیه 550 مگابایت در ثانیه
    کاربرد وب‌گردی و کارهای سبک استفاده از برنامه‌هایی با پهنای باند بالا

    انجام بازی‌های ویدیویی

    برگزار کردن جلسات متعدد آنلاین

    انواع خدمات سنگین و سبک
    دسترسی دسترسی خوب متوسط متوسط
    قیمت قیمت کم‌تر از دو مودم دیگر قیمت کم‌تر از فیبر نوری قیمت بالاتر از دو مدل دیگر
    کابل مورد استفاده مس مس فیبر نوری

    تفاوت اینترنت و سرعت آن در مودم های Adsl و Vdsl 

    مودم‌های Adsl برای وصل شدن و انتقال داده‌ها نیاز به متصل شدن به خطوط تلفن ثابت را دارند؛ اما مودم‌های Vdsl مبتنی بر کابل‌های شبکه‌ای بوده است. در واقع برای متصل شدن مودم Vdsl بایستی از مخابرات سیم‌کشی به خانه شما انجام گردد. سرعت اینترنت مودم Adsl کاملا بستگی به فاصله موقعیت مکانی محل سکونت شما تا مرکز مخابراتی دارد. در واقع هرچه فاصله بیشتری با مرکز مخابرات داشته باشید، این مسئله تاثیر منفی در سرعت اینترنت مودم Adsl خواهد گذاشت. لازم به ذکر است که سرعت اینترنت فیبر نوری در دانلود 300 مگابایت در ثانیه است و کاربران می‌توانند با آن به وب‌گردی و تماشای آنلاین فیلم بدون وقفه با سرعتی عالی بپردازند. ناگفته نماند که مودم Vdsl امکان استفاده از برنامه‌هایی با باند پهن را برای شما فراهم می‌سازد.

    پیشنهاد میکنیم به صفحه خرید مودم 5G هم مراجعه کنید.

    محدودیت فاصله تا مرکز مخابرات منطقه در هر دو مودم

    فناوری adsl می‌تواند دسترسی به اینترنت پرسرعت را تا فاصله حدوداً 5.5 کیلومتری از مرکز مخابرات فراهم کند. اما فناوری vdsl در این موضوع حساسیت بالاتری دارد و نهایتاً دسترسی به اینترنت پرسرعت تا فاصله حداکثر 2.5 کیلومتری از مرکز مخابرات امکان پذیر است. در نتیجه حداکثر فاصله قابل قبول برای دسترسی به اینترنت بین مودم و مرکز مخابرات در فناوری adsl بیشتر از vdsl است. پس در صورتی که با مرکز مخابرات منطقه خود فاصله زیادی دارید، احتمالاً نمی‌توانید سرویس‌های اینترنتی vdsl را دریافت کنید.

    مطلب پیشنهادی: 

    بیشتر بخوانید:
    راهنمای جامع انتخاب مودم ADSL + نکات مهم

    تفاوت مودم vdsl و Adsl از لحاظ پهنای باند

    به عنوان دیگر تفاوت مودم adsl و vdsl میتوانیم به پهنای باند اشاره کنیم. همانطور که گفتیم اینترنت vdsl پهنای باند بیشتری را نسبت به adsl ارائه می‌دهد. به همین واسطه برای انجام فعالیت‌هایی از قبیل اجرای بازی و ویدیو آنلاین می‌توانید از اینترنت vdsl سرعت بیشتری را دریافت کنید. از آن‌جایی که اینترنت adsl پهنای باند محدودتری دارد، در اجرای برنامه‌هایی که به پهنای باند بالا نیاز داشته باشند با محدودیت مواجه خواهید بود. در آخر باید به این نکته توجه داشته باشید که تعداد کاربران فعال تحت شبکه اینترنت و نوع خطوط شبکه تلفن، با سرعت و پهنای باند اینترنت شما رابطه مستقیم دارند.

    فرق ADSL با VADL چیست

    سازگاری خطوط مودم های Adsl و Vdsl با خطوط تلفن قدیمی

    مودم‌های Adsl و Vdsl در زمینه سازگاری با خطوط تلفنی نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.  مودم‌های Adsl با خطوط تلفن‌ قدیمی سازگاری بیشتری در مقایسه با مودم Vdsl دارند. ناگفته نماند که Adsl با خطوط تلفن مسی نیز سازگاری داشته و می‌توانید از آن برای خطوط مسی نیز استفاده کنید. مودم Vdsl به‌دلیل داشتن فناوری جدیدتر  سازگاری بیشتری با خطوط فیبر نوری و مسی دارد و زیاد با خطوط قدیمی تلفن سازگار نیست‌. قبل از خرید مودم بایستی به سازگار بودن آن با خطوط منطقه خود توجه کنید و اطلاعات تکمیلی در مورد فرق Adsl و Vdsl و کاربردهای آن‌ها کسب کنید.‌

    در صورت تمایل میتوانید به صفحه خرید مودم فیبر نوری هم مراجعه کنید.

    تفاوت مودم Adsl با vdsl از لحاظ هزینه و قیمت

    به طور معمول سرویس‌های اینترنت vdsl به واسطه سطح عملکرد بهتر و سرعت بالاتر، هزینه بالاتری هم دارند. در نتیجه اگر به دنبال یک سرویس اینترنت مقرون به صرفه هستید که سرعت مطلوبی هم داشته باشد، بهتر است به سراغ سرویس‌های adsl بروید.

    پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

    بیشتر بخوانید:
    تفاوت مودم فیبر نوری و ADSL چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

    تفاوت های adsl و vdsl

    مزایا و معایب کلی مودم adsl و vdsl

    در ادامه به ذکر مزایای کلی این دو مودم می‌پردازیم.

    مزایای ADSL:

    •         رایج تر
    •         سازگاری بیشتر با خطوط تلفن قدیمی
    •         هزینه کمتر
    •         حداکثر فاصله بیشتر نسبت به مرکز مخابرات

    معایب ADSL:

    •         سرعت و پهنای باند محدود
    •         فناوری قدیمی‌تر

    مزایای VDSL:

    •         سرعت و پهنای باند بیشتر
    •         سرعت آپلود بیشتر
    •         فناوری جدیدتر

    معایب VDSL:

    •         هزینه بیشتر
    •         حداکثر فاصله کمتر نسبت به مرکز مخابرات
    •         سازگاری کمتر با خطوط تلفن قدیمی

     

    پیشنهاد میکنیم به صفحه خرید مودم 4G هم مراجعه کنید.

    مودم adsl بهتر است یا مودم vdsl؟

    در این مطلب به بررسی کامل تفاوت مودم adsl و vdsl پرداختیم. حالا پاسخ به این سؤال به سطح نیاز، شرایط، موقعیت مکانی، بودجه و خواسته‌های شما بستگی دارد. اگر میزان استفاده از اینترنت شما برای انواع فعالیت‌ها از قبیل دانلود و آپلود متوسط است، استفاده از یک مودم ADSL گزینه مناسب‌تری می‌باشد. همچنین اگر محل مورد نظر شما بیش از 2.5 کیلومتر از مخابرات منطقه فاصله دارد و یا خطوط تلفن منطقه‌تان قدیمی است، می‌بایست از مودم‌های ADSL استفاده کنید.

    از طرفی اگر به دنبال یک اینترنت پر سرعت هستید که پهنای باند بیشتری را به شما ارائه دهد و هنگام آپلود و دانلود با کندی و کاهش سرعت مواجه نباشید، vdsl به عنوان یک فناوری اینترنتی جدید گزینه بسیار بهتری به حساب می‌آید. البته باید توجه داشته باشید که موقعیت مکانی شما نباید بیش از 2.5 کیلومتر از مخابرات منطقه فاصله داشته باشد و همچنین خطوط تلفن باید جدید باشند. در نتیجه قبل از خرید مودم vdsl و استفاده از این سرویس اینترنتی حتماً از طریق مخابرات منطقه خودتان از بابت شرایط دریافت سرویس اطمینان کافی حاصل کنید.

    هردوی این مودم‌ها کاربردهای بالایی برای کاربران خواهند داشت؛ اما شما قبل خرید بایستی به برخی نکات توجه کنید تا مودمی متناسب با نیازهای خود را تهیه نمایید. توجه کنید که مودم Vdsl سرعت بالایی دارد؛ اما اصلا با خطوط قدیمی سازگار نیست. اگر به دنبال مودمی سازگار با خطوط تلفنی قدیمی هستید، مودم Adsl را تهیه کنید. البته این را در نظر بگیرید که Adsl برای استفاده در منازل و وب‌گردی کاربرد بیشتری دارد، اما Vdsl پهنای باند بیشتری را برای کاربرد ارائه می‌دهد. مجموعه سومیکو تمامی این مودم‌ها را به صورت انبود و تکی به متقاضیان ارائه می‌دهد.

    شما می‌توانید با مراجعه به بخش مودم سایت سومیکو انواع مدل‌های موجود را به همراه مشخصات کامل و ویژگی‌ها مشاهده کنید. همچنین برای اطلاع از قیمت‌ها و خرید از تولید کننده مودم به صورت عمده و تکی از هر مدل، با شرکت تماس حاصل فرمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاه خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      سومیکو

      شرکت سومیکو توﺳﻂ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻣﻬﻨﺪﺳﯿﻦ ﻣﺘﺨﺼﺺ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاران اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﺪرن و ﻣﺘﻔﺎوت از ﻓﻀﺎی 1389 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺮوﯾﺞ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻮﻣﯽ ﭘﺎرﺳﯿﺎن ﺑﺎ ﻧﺎم ﺗﺠﺎري “ﺳﻮﻣﯿﮑﻮ” در ﺳﺎل ﺳـﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗـﺒﻠﻮر و ارﺗﻘﺎء ﺳـﻄﺢ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻨﺪﺳــﯽ، ﻃﺒﻖ اﺳــــﺘﺎﻧﺪارﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺣﻮزه ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺻــﻨﺎﯾﻊ ﻓــــﯿﺒﺮﻧﻮری در ﺣﯿﻄﻪ ﻣﺨﺎﺑﺮات و زﯾﺮﺳـــﺎﺧﺘﻬﺎی ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﯿﺒﺮﻧﻮری در ﮐﺸﻮر ﻋﺰﯾﺰﻣﺎن ﭘﺎﯾﻪ رﯾﺰی ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.

      دفتر مرکزی

      تهران، خیابان مطهری، لارستان، جهانسوز، پلاک 13
      ساعات کاری شرکت : روزهای هفته،9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 13

      تلفن

      4000 4361 (21) 98+

      ایمیل

      info@sumico.ir

      سبد خرید